Thijs van Veghel: "Kansen creëren, talent ontwikkelen en gemeenschap versterken"

Burgemeester van Rooij gaat in gesprek met Thijs van Veghel, operationeel manager van The Chocolate Factory.

The Chocolate Factory kijkt op een brede manier naar leren. Studenten en leerlingen van verschillende opleidingen, sectoren en niveaus komen samen en leren van elkaar. Praktijkgericht onderwijs is belangrijk, waarbij iedereen verantwoordelijkheid krijgt en echt iets kan bijdragen. Een prachtig voorbeeld van hoe brede welvaart vorm krijgt in de praktijk. 

Transcriptie

Kees van Rooij:
Ik ben Kees van Rooij, burgemeester van de mooie gemeente Meierijstad. In deze podcast ga ik in gesprek met mensen over brede welvaart. Wat is eigenlijk brede welvaart? Brede welvaart gaat in de kern over het welzijn van mensen. Het is een maatstaf voor alles wat mensen van waarde vinden. En hoe bereiken we dat zoveel mogelijk mensen het goed hebben in onze gemeente. Tegenover mij zit vandaag Thijs van Veghel. En de meeste mensen kennen wellicht Thijs van Veghel niet. Dus Thijs wil jij even vertellen wie Thijs van Veghel is.  

Thijs van Veghel:
Ja, dat de meeste mensen mij niet kennen, dat geloof ik meteen. Ik ben Thijs van Veghel. Geboren, getogen Veghelaar. 37 Jaar oud ondertussen. Momenteel werkzaam als operationeel manager bij The Chocolate Factory in Veghel, op de Noordkade. Hiervoor altijd in de events gezeten, bij de Efteling gewerkt, dus vooral heel erg in de leisure gezeten. Een gedreven, enthousiaste en ik vind nog steeds jonge gast die alles eruit probeert te halen wat er in zit. Soms daar een beetje in door kan slaan, maar dan wel altijd in het positieve. En heel graag nieuwe uitdagingen aangaat, waaronder dus ook The Chocolate Factory op dit moment. 

Kees van Rooij:
Ja. Nou Thijs, in ieder geval welkom. Volgens mij spreekt dat enthousiasme wel door de microfoons naar de luisteraars. 

Thijs van Veghel:
Gelukkig.

Kees van Rooij:
Want dat straal je wel uit. Maar om te beginnen, jouw rol bij The Chocolate Factory, wat is die?

Thijs van Veghel:
Ja, die is heel breed. Wij zitten met 4 collega’s in het MT. Met daaronder een heel team van collega’s draaien wij The Chocolate Factory. En ik ben in zijn geheel verantwoordelijk voor het operationeel gebied, maar ook het technisch gebied. Dus zorgen dat de attracties draaien, dat we de attracties door kunnen ontwikkelen. Maar ook dat het licht aan gaat ’s ochtends tot de bandjes die geprint moeten worden. De pakken hagelslag die uitgedeeld worden en zorgen dat wij de nieuwste technieken van de bedrijven hier uit de regio naar The Chocolate Factory kunnen gaan halen. 

Kees van Rooij:
Ja, nou een mooie job lijkt mij. Wij hebben het in deze serie over brede welvaart, draagt in jouw ogen The Chocolate Factory bij aan een brede welvaart in Meierijstad?

Thijs van Veghel:
Ja, zeker weten! Wij doen heel veel voor de jeugd, heel veel met scholen. Los daarvan zijn we natuurlijk ook een leisure bezoeker waar opa’s en oma’s met kleinkinderen, kinderen naar toe kunnen komen. Maar het is vooral voor de scholen, studenten die wij heel veel hebben lopen, die vanuit onder andere het Zwijsen komen, Fioretti, scholen uit de regio, die bij ons ook daadwerkelijk komen leren. Leren door doen, dus een opdracht meekrijgen, die uitvoeren en als je opdracht goedgekeurd is ook daadwerkelijk iets gaat maken. 

Kees van Rooij:
Dat leren door doen he, dat is volgens mij wel typisch iets voor The Chocolate Factory. Spreekt dat alle kinderen aan of hoe kijk jij daar tegenaan?

Thijs van Veghel:
Nou, de meesten spreekt het wel aan, een deel spreekt het ook niet aan. En dat zien we in sommige scholen. De klassen komen hier naartoe en dan zien we altijd al een beetje degenen die achteraan blijven hangen die denk van ja, moet ik nou hier naartoe? Wil ik dit wel? Maar uiteindelijk als we dan vertellen wat we gaan doen, dat ze daadwerkelijk zelf ook aan de slag moeten, is eigenlijk aan het eind van de dag of halverwege de dag iedereen al enthousiast over het maken door doen. Dus zelf aan de slag gaan. Dus op het begin is het vaak een beetje terughoudend he. En in de groep heb je toch altijd de stoere binks en die geven niet zo snel toe dat iets toch leuk is. Maar als ze dan eenmaal aan de slag moeten, dan is wel iedereen heel enthousiast.

Kees van Rooij:
Is dat een andere vorm van leren die kinderen meemaken bij The Chocolate Factory dan op school? En zie jij daarin ook verschil of hoor jij van leerkrachten verschillen? Dat sommigen die op school misschien met de lessen het wat lastiger hebben juist hier opbloeien? Of vertel daar eens iets over.

Thijs van Veghel:
Ja, je ziet vooral dat het een combinatie is tussen wat leerlingen op school doen en wat leerlingen bij ons doen. He, op school krijgen ze natuurlijk ook supermooie opdrachten mee, maar vooral zijn dat vaak opdrachten die in het klaslokaal gemaakt worden. Ze maken daar een proefopstelling, die wordt goed gekeurd en je hebt een 8 gehaald. Bij ons zijn wij dus heel erg bezig om The Chocolate Factory uit te breiden. Wij zitten nou op The Chocolate Factory 1.0 zeggen we altijd. En we zijn samen met de studenten bezig om The Chocolate Factory 2.0 te gaan krijgen. En daar willen wij juist ook de studenten, de scholieren, denk nou eens mee aan de toekomst van The Chocolate Factory. En hoe kun je iets bijdragen wat ook blijvend is aan The Chocolate Factory?

Kees van Rooij:
Ja, en die leerlingen die meedenken, zijn dat lagere school leerlingen, zijn dat MBO leerlingen of zijn dat HBO leerlingen? Wie denkt er allemaal mee?

Thijs van Veghel:
Nou dat is precies wie jij net op hebt genoemd en dan nog universitair. Die hebben wij allemaal bij The Chocolate Factory zitten. Het zijn de MBO leerlingen die over het praktische nadenken. Universitaire opleidingen die over plannen van The Chocolate nadenken, maar ook business cases schrijven. HBO studenten, bijvoorbeeld van mechatronica hebben we ze nu rondlopen, die een nieuwe robot gaan ontwikkelen. Maar zo hadden we ook vorige week een basisschool klas, die ging nou eens nadenken hoe kunnen wij onze mascotte Max, Max de robot, hoe kunnen we die nou beter uit laten komen in The Chocolate Factory?

Kees van Rooij:
Is het daarmee een beetje leren hoe het met normaal werk gaat? Dat je met mensen met hele andere kennis en vaardigheden samenwerkt om iets moois te maken?

Thijs van Veghel:
Ja, dat is ook wel een van de doelen die we hebben. We hebben natuurlijk de werkplaats bij The Chocolate Factory, die helemaal voor studenten is. Waar je ook ziet dat de MBO studenten en de HBO studenten samenwerken. We hebben geen scheiding, waar.. jullie klasje zit daar, jullie klasje daar. Nee bij ons zit iedereen in één ruimte. En we hebben al best veel opdrachten gehad, waar MBO studenten bezig zijn. Dan hebben ze iets uitgetekend helemaal. Dat wordt 3D geprint, dat doen wij allemaal zelf. Maar dan heb je dus ook de collega HBO studenten die dan even over de schouder meekijken en zeggen van, ja dat kun je misschien beter zo doen. Waar dus toch de cohesie is, waar de HBO student of een universitair student een MBO student meer uitleg geeft als wat ie oorspronkelijk op school heeft gekregen. Dus in de praktijk kom je daar bij elkaar en kun je daar veel meer mee doen.

Kees van Rooij:
En wat vinden bedrijven ervan?

Thijs van Veghel:
Heel goed, heel leuk. We hebben heel veel positieve reacties. Het begint goed te lopen. Bedrijven weten ons te vinden. Vooral waar je ziet dat ze eigenlijk, bedrijven heel vaak wel heel veel studenten willen opleiden en de wil er wel is en ze willen het allemaal, alleen een bedrijf ook wel echt een bedrijf is waar gewoon geld verdient moet worden. En waar gewoon hard gewerkt moet worden. En wij als Chocolate Factory kunnen daarin wel ondersteunen, zodat de studenten uiteindelijk bij ons stage lopen met een opdracht vanuit het bedrijfsleven. En dat is een hele mooie combinatie. Dat ze werken aan The Chocolate Factory 2.0, dat ze werken aan de leisure attractie in opdracht van één van onze partnerbedrijven die aangesloten zit bij The Chocolate Factory. 

Kees van Rooij:
Ja, en welke bedrijven zijn er allemaal bij aangesloten? 

Thijs van Veghel:
Ja, het zijn er veel. De grootste waarmee wij werken, onder andere Vanderlande, QING Actemium, die hebben echt de robots gemaakt. Spatial, die onder andere een heel groot decor maakt. Big Stuff, die over de AV visuals gaat. En daar zijn we wel met studenten.. nou als ik dan een Vanderlande en QING Actemium, die hebben de hagelslag afvulmachine  gemaakt, waar dus nou een MBO student op bezig is om uit te zoeken hoe kan ik de gastbeleving hier nou verbeteren samen met iemand die mechatronica studeert. Die loopt dus eigenlijk stage bij QING Actemium, maar die zit bij ons om de snelheid van die robot aan te passen. En waar in het werkgebied kun je nou als student, nou hier heb je drie robots, probeer deze maar aan te passen. 

Kees van Rooij:
Ja, geweldig.

Thijs van Veghel:
In het normale bedrijfsleven gaat die vlieger niet op.

Kees van Rooij:
Nee, dan moet het meteen allemaal kloppen en draaien. En hoge snelheid en hier zijn ze echt met elkaar bezig om te ontwikkelen en het te laten draaien. 

Thijs van Veghel:
Ja en dat het mooiste wat we hebben, je hebt de robots, daar mogen ze dan de hele dag aan proberen. Los daarvan zijn we ook gewoon een leisure attractie, dus de gasten die op zaterdag komen die moeten een werkende robot hebben. En als het blijkt dat het op vrijdagmiddag niet gelukt is, dan drukken we op de reset knop en dat gaat ie weer naar de fabrieksinstellingen en dan kunnen ze de week erop later weer doorwerken.

Kees van Rooij: 
Ja, eigenlijk heel mooi lerend een, ja attractie te maken voor veel mensen. Echt een leerfabriek waar dus bedrijven en leerlingen profijt van hebben. Krijgen jullie ook reacties van ouders van leerlingen die misschien niet altijd zo graag naar school gaan en er nu toch anders mee thuis komen?

Thijs van Veghel:
Zeker weten, zeker weten. En vooral jongens die bij ons stage lopen die vaak dan op stageplekken komen en niet altijd even goed begeleid worden door heel veel verschillende redenen. Dat kan honderdduizend redenen zijn. En waar ze bij ons wel echt, en dat proberen wij ook bij iedereen.. Iedereen die bij ons stage komt lopen, die krijgt echt een eigen opdrachtje. Die is daar zelf verantwoordelijk voor. Wij zijn als Chocolate Factory.. hè, ik en een collega, zijn wij ook echt opdrachtgever. Zo staan wij ook in de schoolopdracht. Dat ze bij ons verantwoordelijkheid moeten afleggen of wat vinden wij ervan. Maar dat je echt wel, dat we zien dat studenten echt een eigen opdracht krijgen, verantwoordelijkheid krijgen, en zelf ook iets gaan doen. Zelf even iets maken en zelf resultaat kunnen laten zien.

Kees van Rooij:
Nou Thijs, prachtig verhaal. Heel mooi die leerfabriek. Ook heel mooi hoe jij het vertelt. Wij zitten nu hier en praten over brede welvaart. Heb jij in dat kader nog vragen aan mij?

Thijs van Veghel:
Ik heb goed nagedacht over twee vragen. 

Kees van Rooij:
Laat maar komen.

Thijs van Veghel:
Zoals je waarschijnlijk misschien wel verwacht had. Een van de vragen is hoe de burgemeester, de gemeente.. hoe kun je nadenken, of hoe richt je het in, het balans tussen het belang van de burger en het belang van de ondernemer? En daar kan ik een mooi voorbeeld van geven. Ik heb vroeger altijd veel evenementen georganiseerd. Waar dan een organisatie heel graag iets wil organiseren voor, nou in dit geval, Veghel. En dat je dan soms wel tegen hobbels aanloopt, om het zo maar te zeggen.

Kees van Rooij:
Ja. En daarmee lijkt het dan net of de gemeente dan tegen iets leuks is voor de bevolking, hè.

Thijs van Veghel:
Ja, ik wil je geen woorden in de mond leggen, maar zoiets ja…

Kees van Rooij:
Nee, maar ik denk soms mensen dat beeld wel hebben. Terwijl die regels die wij stellen ten aanzien van vergunningen juist gaan over dat het veilig is voor mensen die daar komen of die aan een evenement deelnemen. Maar ook mensen die er omheen wonen of daar in de buurt komen dat die ook gewoon rustig in de tuin kunnen zitten of wat dan ook. Dat er niet zoveel lawaai komt dat ze ’s nachts niet meer slapen. Dus dat is altijd precies wat jij zei het balanceren tussen hoe zorg je dat iets een leuk evenement kan zijn. En daar gaat de organisatie vooral over. En hoe voorkom je dat er heel veel overlast is naar de omgeving. En daarmee proberen wij ook die vergunningsvoorwaarden niet te zwaar te maken. Maarja, in dit land hebben we een aantal wetten en regels waar we daarmee te werken hebben. Dus zo proberen we die balans te zoeken. Eigenlijk met dat voorbeeld kun je heel veel andere zaken waar de gemeente mee van doen heeft, kun je op een zelfde manier benaderen. Je wilt eigenlijk heel veel, dat er heel veel kan en mogelijk is binnen de gemeente in de gemeenschap. En tegelijkertijd moet je zorgen dat het wel voor iedereen veilig, verantwoord is. Dat mensen kunnen wonen, mensen kunnen werken. En eigenlijk kunnen blijven genieten van die brede welvaart. Want dat is eigenlijk waar je continu probeert verbetering in aan te brengen. 

Thijs van Veghel:
Ja, ik denk dat het een hele goede is inderdaad als we het hebben over brede welvaart. Je ziet als er evenementen, bijeenkomsten, dingen georganiseerd worden.. Ik denk juist dat het heel erg bijdraagt aan de brede welvaart. Vooral in de gemeenschap, gemeente Meierijstad. Dat, dat voor iedereen wel een…

Kees van Rooij:
Ja en ik hoop ook van harte dat heel veel mensen die daar op vrijwillige basis mee bezig zijn met heel veel dingen, dat dat blijft. Want dat geeft toch wel een extra iets in die brede welvaart wat je niet in een economisch getal meet. Maar wat wel de jeu is in die samenleving. 

Thijs van Veghel:
Ja, ik denk dat je de spijker op z’n kop slaat. Zeker!

Kees van Rooij:
Nou, dankjewel. Dankjewel Thijs voor dit gesprek en heel veel succes met The Chocolate Factory. Ik hoop dat heel veel mensen nog komen kijken. Komen bezoeken en dat heel veel leerlingen blijven werken aan hun toekomst door hier een bijdrage aan te leveren. Dus wat dat betreft heel veel succes.

Thijs van Veghel:
Dankjewel.

Kees van Rooij:
Bedankt voor het luisteren naar deze aflevering van mijn podcast. Vond je het interessant en wil je meer luisteren? Abonneer je dan via je favoriete podcastapp.