Procedure uitgifte woningbouwkavels Erp “De Bolst – fase 5”
Inleiding
Op 11 oktober 2018 heeft de raad van de gemeente Veghel het bestemmingsplan “Kom Erp, herziening De Bolst” (NL.IMRO.1948.ERP000BP0032017P-VG01) vastgesteld. Dit plan is inmiddels onherroepelijk geworden.
Binnen dit plan bevindt zich een aantal kavels, bestemd voor de realisatie van 2 vrijstaande en 4 twee-onder-een-kap woningen. Deze 6 kavels, welke met gele arcering zijn aangeduid op het als bijlage 1 bijgevoegde verkavelingsplan, worden door de gemeente verkocht, met inachtneming van dit uitgifteprotocol.
Kennisgeving verkoop kavels
De uitgifte van 6 gemeentelijke bouwkavels start met een publicatie van het feit dat de gemeente in het plan De Bolst te Erp, bouwkavels verkoopt.
Inschrijftermijn en opgeven voorkeurskavel(s)
Gedurende een termijn van ca. 2 weken heeft ieder natuurlijk persoon (dus geen bedrijven) de mogelijkheid om door middel van het inschrijfformulier, zijn/haar interesse in een specifieke bouwkavel kenbaar te maken. Per koppel / stel / echtpaar mag slechts éénmaal worden ingeschreven.
Het inschrijfformulier dient onder gelijktijdige betaling van een bedrag ter hoogte van € 50,- aan inschrijfgeld ingestuurd of persoonlijk ingeleverd te worden. Indien er geen inschrijfgeld wordt voldaan, is de inschrijving ongeldig en zal deze verder niet in behandeling worden genomen. Er zal nooit teruggave van het inschrijfgeld plaatsvinden.
Loting
Na de inschrijftermijn wordt door middel van loting bepaald, wat de volgorde van de uitgifte zal zijn. Op basis van de dan opgestelde lijst zullen de kavels, maximaal 1 week, gereserveerd worden. Na deze periode kan een optie van 6 maanden genomen worden en wordt een optie-overeenkomst aangeboden. De kosten voor een optie bedragen € 500,--. Deze kosten worden na aankoop kavel in mindering gebracht op de verkoopprijs.
Indien twee geïnteresseerden zich inschrijven voor een 2-onder-1-kap woning en aangeven samen te willen bouwen, dan zullen de getrokken lotnummers bij elkaar opgeteld en gemiddeld worden.
Indien een geïnteresseerde zich inschrijft na de inschrijftermijn, zal deze op volgorde van inschrijving (dag / tijdstip) op de lijst worden geplaatst. Ook in dat geval dient het eerder aangehaalde inschrijfgeld te worden voldaan.
En wat nu, als een optie niet leidt tot een overeenkomst tussen de inschrijver en de gemeente of als de overeenkomst van verkoop en koop (door het niet verkrijgen van hypothecaire geldlening) wordt ontbonden?
Voor zover dat, gezien de lopende verkoopgesprekken en/of gesloten overeenkomsten, nog mogelijk is, zal de lijst worden aangepast. Lopende opties worden niet verlengd indien van kavel gewisseld wordt. Een eventueel genomen optie kan niet worden overgedragen. Inschrijvers moeten zich bewust zijn van het feit, dat het in voorkomende gevallen (bijvoorbeeld als een kavel reeds in eigendom is overgedragen) niet mogelijk is om met terugwerkende kracht de lijst aan te passen. Indien deze situatie zich voordoet, zal een inschrijver geen recht hebben op enige kosten- en/of schadevergoeding, hoe ook genaamd.
Grondprijzen
Met betrekking tot de verkoopprijzen voor de bouwkavels wordt verwezen naar bijlage 4
Let op: water en stroom later beschikbaar!
De gemeente zorgt voor het bouwrijp maken van de kavels. Een onderdeel hiervan is dat de gemeente ervoor zorgt dat er speciale tracés zijn aangelegd waarin de nutsbedrijven vervolgens de hoofdleidingen voor water en elektra kunnen aanleggen.
De gemeente legt deze hoofdleidingen dus niet zelf aan, dat is de taak van de nutsbedrijven (Brabant Water en Enexis). De gemeente kan de bouwrijpe kavels nu al leveren, maar de nutsbedrijven hebben aangegeven dat zij de hoofdleidingen naar verwachting medio januari 2025 (pas) zullen aanleggen. De gemeente kan hier echter geen garantie voor geven, het kan dus ook later worden.
Voor kopers betekent dit dat zij, indien zij de bouwkavel kopen voordat de nutsvoorzieningen zijn aangelegd, niet kunnen beschikken over water en elektriciteit. Er kan dan dus nog niet in een tijdelijke woonunit op de bouwkavel gewoond worden en er kan ook nog niet gestart worden met de bouw van de woning. Het is niet mogelijk om hiervoor een noodvoorziening te treffen. Het is belangrijk dat u hier rekening mee houdt in uw eigen planning (bijvoorbeeld als het gaat om de verkoop van uw huidige woning).
Voor de duidelijkheid merken wij nog op dat de kopers zelf (tijdig) de benodigde aansluitingen op de nutsvoorzieningen (nadat deze zijn aangelegd) bij de nutsbedrijven aan dienen te vragen.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
11-09-2024 t/m 25-09-2024 | Publicatie en inschrijftermijn |
30-09-2024 | Loting en vaststellen lijst gegadigden door notaris (zonder publiek) |
02-10-2024 | Kennisgeving lotnummer en eventueel toe te wijzen kavel. |
Bijlagen
Bijlage 1: Verkavelingsplan
Bijlage 2: Inschrijfformulier
Bijlage 3: Overzicht verkoopprijzen
Bijlage 4: Algemene verkoopvoorwaarden woningbouwkavels 2024