Dranken met een verhaal van Odavi

Uitgeperst tot de laatste druppel

Heb je weleens gehoord van Odavi? Dat is de naam van een serie gedistilleerde dranken, afkomstig van de Genson Group uit Sint-Oedenrode. De reststromen aardbeien en frambozen gaan voortaan niet meer volledig naar een verwerker. In plaats daarvan gebruiken ze ze zelf, als hoofdingrediënt voor likeur, gin, low-gin en mousserende fruitwijn.

Marie-Louise Raats verzorgt de marketing voor de Genson Group, een samenwerkingsverband tussen de bedrijven van ‘de broers Van Gennip’ (Theo, Peter, Anton en Marc), Mari en Marco van den Heuvel (vader en zoon) en Bart Goorts. “Bij Genson Quality Plants kweken we aardbeien-, frambozen-, bramen- en kruisbes planten voor professionele telers”, vertelt Marie-Louise. “En met Genson Fresh Fruit & Vegetables produceren we aardbeien, frambozen en prei. Sinds kort hebben we een derde bedrijf: Genson Lost Fruits, het bedrijf van Mari van den Heuvel.”

Afwijkende maat

Genson Lost Fruits komt voort uit een duurzaamheidsuitdaging: wat te doen met het fruit dat een deukje heeft, een vreemde vorm of een afwijkende maat? Marie-Louise vertelt dat ze zogenaamde ‘tweede klasse’-fruit grotendeels verkopen aan een bedrijf dat er concentraten van maakt voor bijvoorbeeld jam, ijs of smoothies. “Een mooie consumentenbestemming, maar de opbrengstprijs is erg laag voor tweede klasse fruit. We zijn op zoek gegaan naar een betere verwaarding.”

Trots op dranken

Daarvoor werkte het bedrijf samen met HAS-studenten, deed het onderzoeken en bezocht het bedrijven over de grens. “Uiteindelijk vonden we een destilleerderij die er likeur van kon maken. En in een tweede productieronde kunnen we van de aardbeien zelfs gin en low-gin stoken. De fruitwijn produceren we via fermentatie. Het zijn stuk voor stuk heel mooie, smaakvolle producten, waar we erg trots op zijn.”

Nuttig netwerk

In de gemeente Meierijstad heeft Genson een dankbare partner. “De gemeente betekent veel voor ons”, bevestigt Marie-Louise. “Ze zijn heel meedenkend. En mensen als accountmanager bedrijven Marc de Bie en beleidsmedewerker Citymarketing Lisette van der Swaluw hebben een groot en nuttig netwerk. Daarnaast geeft de gemeente ons geregeld een podium om ons verhaal te vertellen, bijvoorbeeld via Food Inspiration, waarvan de gemeente founding partner is. En in de toekomst willen we de productie van gedistilleerde dranken naar ons eigen bedrijf verplaatsen, en wellicht zelfs reststromen van telers uit de omgeving gaan verwerken. Ook dan hebben we de gemeente nodig, bijvoorbeeld in vergunnings- en bestemmingsplantrajecten. Zo werken we samen aan verduurzaming van de keten.”

Goede huisvesting loont

Genson investeert flink in de huisvesting van arbeidsmigranten. Waarom? Omdat ze geloven dat goede huisvesting essentieel is om arbeidsmigranten aan te trekken en te behouden. “Gemotiveerde medewerkers die zich gewaardeerd voelen, presteren gewoon beter”, aldus Marie-Louise Raats. “We bieden ze bijvoorbeeld tweepersoons studio’s, voorzien van keuken, douche en toilet. Ook zijn er gezamenlijke ontspanningsruimtes. Dankzij de goede samenwerking met de gemeente konden we het vergunningstraject snel en soepel doorlopen: iedereen wint.”