Optimist en ondernemer Thomas de Groot

Achterover leunen? Zo zit een ondernemer niet in elkaar

Van de 52 weken die 2021 telde, was café De Sok welgeteld acht weken open. En dat is natuurlijk niet genoeg. Gelukkig schuilt er in Thomas de Groot, eigenaar van het Schijndelse jongerencafé, een even grote optimist als ondernemer. Hij lanceerde in ‘coronajaar’ 2021 een nieuwe bedrijfstak: Meierijstad Events.

Zoals de meeste ondernemers houd ik van aanpakken”, vertelt De Groot. “Dat is niet eenvoudig in coronatijd, maar stilzitten en mijn hand ophouden? Zo zit ik niet in elkaar. Ik heb een verantwoordelijkheid naar mijn gasten, mijn personeel én naar mezelf.”

Geslaagde evenementen

Meierijstad Events is een samenwerking met collega ondernemers Marnix Wittenboer (Visite) en Bert van Kronenburg (Tapperij De Beurs). Thomas: “Ons eerste project was Park Lounge, waarbij het Jansenpark werd omgetoverd tot groot terras. Later volgden het ‘terras op de Markt’ en een minifestival in het Kloosterpark. Daarna gooide corona weer roet in het eten. Toch kijken we er positief op terug.”

Lijntjes nog steeds kort

Thomas is positief over de samenwerking met de gemeente Meierijstad. “Eerlijk: in het begin was ik best sceptisch. Vroeger, voor de fusie, liep ik gewoon het Schijndelse gemeentehuis binnen en klopte aan bij de medewerker die ik nodig had. Het is mooi om te merken dat vandaag de dag de lijntjes nog steeds kort zijn en de communicatie goed en constructief.”

Samen de schouders eronder

Thomas had in korte tijd de vergunningen binnen voor de evenementen, zodat hij (in coronatijd) snel kon schakelen. Economisch beleidsmedewerker Saskia Maltha was bij dat proces betrokken. Zij vertelt: “We faciliteren graag, ook in een lastige tijd. We hebben best wat hobbels gekend, maar door in gesprek te blijven en samen de schouders eronder te zetten, zijn we steeds tot goede oplossingen gekomen.”

Respect voor strategie

“De gemeente heeft laten zien dat ze meer doen dan de regels in de gaten houden”, oordeelt Thomas, die nog een voorbeeld noemt: de besteding van het overheidsgeld, bedoeld voor ondersteuning bij de controle op QR codes. Thomas: “De gemeente mocht de wijze van ondersteuning zelf bepalen, en koos ervoor om het geld te verdelen onder ondernemers, als tegemoetkoming in de kosten voor QR-codechecks. Dat men op deze manier investeert in het ondernemersklimaat,