Verkeerssituatie Kremselen

Bijeenkomst 21 oktober 2021

Verslag van de bijeenkomst

1. Eeven voorstellen

Afdeling Verkeer:

  • Ludo van den Broek
  • Floor Luub

Buurtadviseur:

  • Wendy Huijbers

Wethouder Ruimtelijke ordening en infrastructuur:

  • Jan van Burgsteden

Projectleider:

  • Mariska Ruiter

2. Toelichting onderzoek

Aanleiding: zorgen verkeersveiligheid

  • Kremselen is alleen bedoeld voor bestemmingsverkeer en langzaam verkeer
  • Zorgen over de verkeersveiligheid

Zuiden Kremselen

Zuiden Kremselen

Noorden Kremselen

Noorden Kremselen

Aanleiding: verkeer rijdt te hard

  • Uit meetgegevens is gebleken dat het verkeer op het 30km/h-deel vaak te hard rijdt, vaak tegen de 50km/h
  • Geluidsoverlast ervaren door enkele aanwonenden

plateau bij grens 30-60 km-h

Plateau bij grens 30-60 km/h

De grens van 30-60 km-h ligt bij de grens van de bebouwde kom.

Tellingen en gemeten snelheden

Rijsnelheid:

  • Binnen bebouwde kom:
    • Gemiddeld 36 km/h 
    • Maar: 85% van het verkeer rijd circa 47 km/h
      -> te hard!
  • Buiten bebouwde kom:
    • Gemiddeld 45 km/h
    • En: 85% van het verkeer rijd circa 60 km/h
      -> past bij deze wegcategorie en toegestane snelheid

Aantallen:

  • Motorvoertuigen: circa 540 mvt/etmaal op de Kresmelen
  • (Brom-)Fietsers: circa 270 per werkdag
  • Getallen: in beide richtingen tezamen

De weg is verbreed in 2021

  • Binnen de kom: nieuwe breedte van circa 5,5m (incl. berm)
    -> dit deel van de weg kan daardoor circa 5.000 mvt/etmaal aan
  • Buiten de kom breedte circa 4,5 tot 4,9m (incl. berm)
    -> dit deel kan daardoor tot circa 1.000 mvt/etmaal aan
    (aantallen in beide richtingen tezamen)
  • De weg is daarmee ook voldoende breed voor vracht- en landbouwverkeer, mits dit niet (veel) te hard rijdt

breedte vn de weg

Breedte van de weg

Breedte van de weg

Geregistreerde ongevallen

  • In de afgelopen 10 jaar is 1 ongeval geregistreerd (rijden onder invloed van alcohol)
  • Dat was in 2017 (voordat de weg werd verbreed en voorzien van een plateau)

Verkeersplateau gemaakt

  • Verkeersplateau aangelegd bij overgang 30km/h -> 60km/h

Verkeersplateau aangelegd bij overgang 30km-h en 60km-h

Verkeersplateau 

locatie plateau

Locatie plateau

Geluidsaspect plateaus

  • Er is vergelijkbaar geluidsonderzoek gedaan naar de Floralaan in Schijndel
  • In dat onderzoek is geconcludeerd dat er overlast kan worden ervaren door de piekgeluiden, maar dat er geen wettelijke normen woorden overschreden

Onderzochte mogelijkheden

Verkeersonderzoek door Megaborn najaar 2025:

  1. Knip maken voor alle motorverkeer
  2. Kremselen openstellen voor alle verkeer
  3. Kremselen alleen openstellen voor bestemmingsverkeer (zoals nu)

1.    Knip maken voor alle motorverkeer

Onderzochte locaties knip:

  • Ter hoogte van de komgrens
  • Ten noorden van #19

Voordeel voor aanwonenden:

  • Minder autoverkeer

Nadelen:

  • Omrijden, langere route voor veel mensen
  • Bereikbaarheid bedrijven verslechtert
  • Vuilnisophaaldienst lange oprijroute
  • Meer verkeer op de omrijroutes

Onderzochte locaties knip

Omrijroutes gemotoriseerd verkeer als Kremselen alleen nog voor langzaam-verkeer zou worden opengesteld

2. Kremselen openstellen voor alle verkeer

  • Trekt (in Verkeersmodel) relatief veel verkeer aan
  • In verkeersmodel meegenomen:
    • Autonome groei al het autoverkeer
    • Woningbouwplannen  Boskant
  • Fors meer verkeer op de Kremselen: circa 2.000 mvt/etmaal in plaats van nu 500

3.   Kremselen alleen openstellen voor bestemmingsverkeer (zoals nu)

  • Verbod op doorgaand verkeer lijkt al aardig te helpen: geen circa 2.000 mvt/etmaal maar de huidige circa 540
  • Maar rijdt wel vaak te hard!

Kremselen alleen openstellen voor bestemmingsverkeer (zoals nu)

Voorgestelde oplossing

  • Handhaven alleen openstelling voor bestemmingsverkeer, en:
  • Aanvullende snelheidsremmende maatregelen:
    • Verlengen plateau kruispunt Populierlaan (lang plateau tot aan Berkstraat)
    • Extra plateau nabij Kremselen 20 / 20b
    • Extra plateau bij zijstraat Houtsebeemd
  • Realisatie gepland 2026-27

Handhaven alleen openstelling voor bestemmingsverkeer en aanvullende snelheidsremmende maatregelen

Handhaven alleen openstelling voor bestemmingsverkeer en aanvullende snelheidsremmende maatregelen