Verkeerssituatie Kremselen
Bijeenkomst 21 oktober 2021
Verslag van de bijeenkomst
1. Eeven voorstellen
Afdeling Verkeer:
- Ludo van den Broek
- Floor Luub
Buurtadviseur:
- Wendy Huijbers
Wethouder Ruimtelijke ordening en infrastructuur:
- Jan van Burgsteden
Projectleider:
- Mariska Ruiter
2. Toelichting onderzoek
Aanleiding: zorgen verkeersveiligheid
- Kremselen is alleen bedoeld voor bestemmingsverkeer en langzaam verkeer
- Zorgen over de verkeersveiligheid
Zuiden Kremselen
Noorden Kremselen
Aanleiding: verkeer rijdt te hard
- Uit meetgegevens is gebleken dat het verkeer op het 30km/h-deel vaak te hard rijdt, vaak tegen de 50km/h
- Geluidsoverlast ervaren door enkele aanwonenden
Plateau bij grens 30-60 km/h
De grens van 30-60 km-h ligt bij de grens van de bebouwde kom.
Tellingen en gemeten snelheden
Rijsnelheid:
- Binnen bebouwde kom:
- Gemiddeld 36 km/h
- Maar: 85% van het verkeer rijd circa 47 km/h
-> te hard!
- Buiten bebouwde kom:
- Gemiddeld 45 km/h
- En: 85% van het verkeer rijd circa 60 km/h
-> past bij deze wegcategorie en toegestane snelheid
Aantallen:
- Motorvoertuigen: circa 540 mvt/etmaal op de Kresmelen
- (Brom-)Fietsers: circa 270 per werkdag
- Getallen: in beide richtingen tezamen
De weg is verbreed in 2021
- Binnen de kom: nieuwe breedte van circa 5,5m (incl. berm)
-> dit deel van de weg kan daardoor circa 5.000 mvt/etmaal aan - Buiten de kom breedte circa 4,5 tot 4,9m (incl. berm)
-> dit deel kan daardoor tot circa 1.000 mvt/etmaal aan
(aantallen in beide richtingen tezamen) - De weg is daarmee ook voldoende breed voor vracht- en landbouwverkeer, mits dit niet (veel) te hard rijdt
Breedte van de weg
Breedte van de weg
Geregistreerde ongevallen
- In de afgelopen 10 jaar is 1 ongeval geregistreerd (rijden onder invloed van alcohol)
- Dat was in 2017 (voordat de weg werd verbreed en voorzien van een plateau)
Verkeersplateau gemaakt
- Verkeersplateau aangelegd bij overgang 30km/h -> 60km/h
Verkeersplateau
Locatie plateau
Geluidsaspect plateaus
- Er is vergelijkbaar geluidsonderzoek gedaan naar de Floralaan in Schijndel
- In dat onderzoek is geconcludeerd dat er overlast kan worden ervaren door de piekgeluiden, maar dat er geen wettelijke normen woorden overschreden
Onderzochte mogelijkheden
Verkeersonderzoek door Megaborn najaar 2025:
- Knip maken voor alle motorverkeer
- Kremselen openstellen voor alle verkeer
- Kremselen alleen openstellen voor bestemmingsverkeer (zoals nu)
1. Knip maken voor alle motorverkeer
Onderzochte locaties knip:
- Ter hoogte van de komgrens
- Ten noorden van #19
Voordeel voor aanwonenden:
- Minder autoverkeer
Nadelen:
- Omrijden, langere route voor veel mensen
- Bereikbaarheid bedrijven verslechtert
- Vuilnisophaaldienst lange oprijroute
- Meer verkeer op de omrijroutes
Omrijroutes gemotoriseerd verkeer als Kremselen alleen nog voor langzaam-verkeer zou worden opengesteld
2. Kremselen openstellen voor alle verkeer
- Trekt (in Verkeersmodel) relatief veel verkeer aan
- In verkeersmodel meegenomen:
- Autonome groei al het autoverkeer
- Woningbouwplannen Boskant
- Fors meer verkeer op de Kremselen: circa 2.000 mvt/etmaal in plaats van nu 500
3. Kremselen alleen openstellen voor bestemmingsverkeer (zoals nu)
- Verbod op doorgaand verkeer lijkt al aardig te helpen: geen circa 2.000 mvt/etmaal maar de huidige circa 540
- Maar rijdt wel vaak te hard!
Kremselen alleen openstellen voor bestemmingsverkeer (zoals nu)
Voorgestelde oplossing
- Handhaven alleen openstelling voor bestemmingsverkeer, en:
- Aanvullende snelheidsremmende maatregelen:
- Verlengen plateau kruispunt Populierlaan (lang plateau tot aan Berkstraat)
- Extra plateau nabij Kremselen 20 / 20b
- Extra plateau bij zijstraat Houtsebeemd
- Realisatie gepland 2026-27
Handhaven alleen openstelling voor bestemmingsverkeer en aanvullende snelheidsremmende maatregelen