Openbare uitgifte beheer rotonde

U kunt reageren tot en met 23 september 2025.

Protocol openbare uitgifte beheer rotonde 

De gemeente Meierijstad heeft het voornemen grond in de vorm van beheer van rotondes uit te geven. Met deze openbaar toegankelijke uitgifteprocedure geeft de gemeente Meierijstad uitvoering aan de uitspraak van de Hoge Raad van 26 november 2021 (Didam).  

Uit te geven rotondes 

De uit te geven rotondes zijn hieronder weergegeven.

Rotonde nmr. Kern Locatie
1 Sint-Oedenrode Noordelijke randweg / A50 
2 Sint-Oedenrode Noordelijke Randweg / De Kampen 
4 Sint-Oedenrode Ollandseweg / Koninginnelaan  
7 Sint-Oedenrode Nijnselseweg / Zuidelijke Randweg 
8 Sint-Oedenrode Zuidelijke randweg / Zwaluw-Sloef 
9 Sint-Oedenrode Zuidelijke Randweg / Leunestraat 
10 Boskant Boskantseweg / Ritaplein 
11 Sint-Oedenrode Nijnselseweg / Oostelijke Randweg-Laar 
12 Veghel Frans Halsstraat / Hezelaarstraat 
13 Veghel Udenseweg / Het Ven 
14 Veghel Vorstenbosscheweg / Bosven 
15 Veghel Bundersweg / Busselbundersweg 
17 Veghel Bundersweg / Egelweide 
18 Veghel Busselbundersweg / Rietven 
22 Veghel Populierlaan / De Langendonk 
24 Schijndel Structuurweg / Nieuwe Eerdsebaan 

Gebruik 

De gemeente wenst het beheer en onderhoud van de rotonde uit te besteden aan ondernemers. De rotonde wordt om-niet in beheer gegeven met de verplichting voor de beheerder om het beheer en onderhoud te verrichten. De beheerder is vervolgens bevoegd reclame-uitingen te plaatsen op de rotonde, er mag maximaal 1 reclame uiting per toegangsweg worden geplaatst. Een reclame uiting heeft een maximale grootte van 40 bij 80 centimeter en mag maximaal 60 centimeter boven het maaiveld uitsteken. 

Overeenkomst  

De gemeente hanteert voor de uitgifte van het beheer van de rotonde een beheerovereenkomst. De gemeente gaat de overeenkomst met één partij aan. Het is niet mogelijk om samen een rotonde te beheren.  

Belangstelling  

Mocht u belangstelling hebben om, onder bovengenoemde voorwaarden, de rotonde te beheren, dan kunt u dit binnen 4 weken na publicatie (tot en met 23 september 2025) laten weten via grondzaken@meierijstad.nl. Indien u laat weten belangstelling te hebben voor gebruik van de grond, dan betekent dit dat u instemt met bovenstaande voorwaarden.  

In uw reactie dient u aan te geven voor welke rotonde u in aanmerking wenst te komen. Wilt u zich inschrijven voor meerdere rotondes dan dient u aan te geven in welke voorkeur de rotondes hebben en voor hoeveel rotondes u zich inschrijft (hoeveel rotondes u maximaal in beheer wenst).   

Vervolgproces en gebruiksovereenkomst 

Na de termijn van 4 weken inventariseren wij binnen 2 weken de ingekomen reacties. Mochten er meerdere gegadigden voor dezelfde rotonde zich melden dan zal door middel van loting bepaald worden aan wie een overeenkomst wordt aangeboden. Indien er rotondes zijn waar niet op is ingeschreven en er zijn mensen die niet zijn uitgeloot voor het beheer van een rotonde, kan de gemeente deze rotondes aanbieden aan degene die buiten de loting zijn gevallen. Hebben meerdere gegadigde hier interesse in, dan wordt er opnieuw geloot.  

Kort geding 

Aan de afgewezen gegadigden wordt een termijn gegund van 20 kalenderdagen na mededeling van het gunningsbesluit om een kort geding aanhangig te maken bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant in ’s-Hertogenbosch. Indien van deze gelegenheid geen gebruik wordt gemaakt binnen voormelde termijn heeft de desbetreffende partij zijn rechten verloren. Indien hij in een later stadium een procedure aanhangig maakt met betrekking tot deze uitvraag, is hij niet ontvankelijk. 

Beëindiging procedure 

De gemeente behoudt zich het recht voor ten alle tijden om haar moverende redenen onderhavige procedure te beëindigen. Er bestaat dan geen recht op enigerlei vergoeding van kosten, rente of schade (hoe ook genaamd). De gemeente heeft nadrukkelijk geen verplichting om tot de selectie van een gegadigde te komen, of (zodra deze wel geselecteerd is) om tot een getekende overeenkomst te komen. De procedure is erop gericht om tot de selectie van een gegadigde te komen, die door de gemeente (als eerste) wordt uitgenodigd om het gesprek te voeren over het mogelijke beheer van de rotonde.

Voorwaarden uit de beheerovereenkomst

De rotonde 

Onder rotonde wordt enkel de onverharde middencirkel verstaan en niet de omringende verharding.  

Looptijd  

  • Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van maximaal 10 jaar ingaande op 1 januari 2026. 
  • Indien de gemeente na het einde van de looptijd de wens heeft de rotonde in beheer te laten bij een externe partij, zal zij voor het einde van de looptijd de rotonde opnieuw aanbieden middels een publicatie. Indien de zittende beheerder niet opnieuw wordt ingeloot voor het beheer van de rotonde, heeft de zittende beheerder maximaal 3 maanden voor het einde van de looptijd van deze overeenkomst, de tijd om de rotonde op te leveren conform hetgeen bepaald in artikel 6 van de overeenkomst.  

Kosten 

  • De rotonde wordt om-niet in beheer gegeven.  
  • Alle kosten, zoals het ontwerp, de uitvoering van het ontwerp, het onderhoud e.d. zijn gedurende de looptijd van de overeenkomst, met uitzondering van het bepaalde in deze overeenkomst, voor rekening van de beheerder. 

Gebruik 

  • De gemeente dient het inrichtingsplan goed te keuren. Hierbij dient tevens een kostenraming te worden overgelegd. 
  • Sfeerverlichting is mogelijk zolang het geen hinder geeft aan het verkeer. Er is geen mogelijkheid gebruik te maken van de eventuele aanwezige lichtmast of het aanwezige stroomnet op de rotonde.  
  • Het gebruik van chemisch (onkruid)bestrijdingsmiddelen is niet toegestaan; onkruiden mogen uitsluitend mechanisch worden bestreden. 
  • De beheerder dient bij de aanleg- en onderhoudswerkzaamheden op de rotonde telkens de vereiste veiligheidsmaatregelen (CROW96B) te treffen. Eventuele gevolgen van schade vanwege ondeugdelijke en/of onvoldoende genomen veiligheidsmaatregelen zijn geheel voor de verantwoordelijkheid van de beheerder. 
  • De beheerder is verplicht voor het verrichten van graafwerkzaamheden een Klic-melding uit te voeren.  
  • Het is verboden om de rotonde geheel of gedeeltelijk aan derden onder te verhuren of op een andere wijze in gebruik af te staan. 
  • De beheerder vrijwaart de gemeente voor eventuele aanspraken van derden. 

Inrichting  

  • De beheerder mag zijn bedrijf promoten door het plaatsen van reclameborden op de rotonde. Hiervoor mag maximaal 1 reclame uiting per toegangsweg worden geplaatst. Een reclame uiting heeft een maximale grootte van 40 bij 80 centimeter en mag maximaal 60 centimeter boven het maaiveld uitsteken. 
  • De rotonde dient hoofzakelijk groen ingevuld te worden in overleg met de gemeente.  
  • De beheerder is verplicht het beheer en onderhoud van de beplanting en eventuele bouwwerken op de rotonde te verrichten, zodanig dat er sprake is van een verkeersveilige en overzichtelijke situatie. 
  • In rotondes aanwezige nutsvoorzieningen, verhardingen, verkeersborden, lichtmasten en ANWB masten dienen gehandhaafd te blijven. Deze voorzieningen dienen altijd goed zichtbaar te blijven en bereikbaar te zijn voor onderhoud.  

Einde gebruik 

  • Bij beëindiging van een contractperiode zorgt de beheerder ervoor dat de rotonde in zijn geheel met uitzondering van de eigendommen van de gemeente leeg en schoon worden opgeleverd tenzij partijen gezamenlijk anders zijn overeengekomen. 
  • De beheerder mag deze overeenkomst te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden.  
  • De gemeente is gerechtigd om bij het niet nakomen van de in overeenkomst gemaakte afspraken van rechtswege en zonder dat enige rechterlijke tussenkomst is vereist, deze overeenkomst te ontbinden met een opzegtermijn van 3 maanden. Indien de niet nakoming van de afspraken, afspraken betreft voor de ingangsdatum van deze overeenkomst, is de gemeente zonder dat enige rechterlijke tussenkomst is vereist gerechtigd deze overeenkomst te ontbinden.  
  • Indien de gemeente genoodzaakt is de overeenkomst te ontbinden in verband met bijvoorbeeld een herinrichting waarbij de rotonde niet langer zal voortbestaan, is de gemeente een vergoeding verschuldigd aan de beheerder. Hierbij wordt uitgegaan van een afschrijving van 10% per jaar. Opzegtermijn voor de gemeente bedraagt 3 maanden.