Interview met Karin van Dorst van Team Outreachende- en Crisiszorg Meierijstad (TOM)

Wanneer u zich zorgen maakt om een persoon die zich verward gedraagt, kunt u dit melden bij het Team Outreachende- en crisiszorg Meierijstad (TOM). Karin van Dorst is vanaf de start, in januari 2024, betrokken bij TOM en afgevaardigd vanuit de GGD. Tijdens ons gesprek wordt Karin een aantal keren gebeld. Zij heeft ‘telefoondienst’ en gelukkig weet men haar te vinden. Ze krijgt telefoontjes van de huisarts, van een verontruste omwonende en van gezinsleden van een onlangs opgevangen persoon door TOM.  
TOM is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar op 0413 381 056 of via email tom@meierijstad.nl

Wat is het Team Outreachende- en crisiszorg Meierijstad (TOM) eigenlijk? 

Binnen het TOM werken ervaren medewerkers vanuit diverse organisaties samen volgens één plan. Dit onder coördinatie van de gemeente. Het CIT (Crisis Interventie Team) is er vooral voor kortdurende crisiscontacten. De wijk-GGD brengt medische expertise in en kan met korter en langer durende contacten uit de voeten. Bemoeizorg wordt vooral ingezet voor trajecten waarvoor een langere adem nodig is. Deze organisaties zijn goed ingevoerd in de sociale kaart van Meierijstad en hebben daar goede contacten. TOM heeft via bemoeizorg ook toegang tot een psychiater.  Daarnaast kan TOM over organisatiegrenzen heen informatie inwinnen en delen. Dat is belangrijk om snel te kunnen beoordelen wat er rond een client speelt en heeft gespeeld, zodat er snel geschakeld kan worden.   
De samenwerking met de collega’s van de afdeling Veiligheid is voor de TOM medewerkers ook belangrijk. 

Karin is vanaf oktober 2018 in dienst bij de GGD. Ze startte met het project ‘verwarde arrestantenzorg’ in het cellencomplex in Den Bosch. Vervolgens zette zij  de wijk GGD op  in Meierijstad en daarmee is ze een ‘bekend gezicht’ in de gemeente. Als wijk GGD-er signaleert en inventariseert Karin de zorgen en hulpvragen binnen de gemeenschap door zichtbaar te zijn op straat en in de wijk.  Ze werkt als een soort spin in het web bij de aanpak van onbegrepen gedrag op het snijvlak Zorg-Veiligheid. Karin was daarmee als wijk GGD-er voorloper van TOM. De effectiviteit van de inzet in wijken was bewezen.
Karin is zogezegd ‘door de wol geverfd’.  Ze is van oorsprong verpleegkundige. In die rol heeft ze onder andere 21 jaar op de Spoedeisende Hulp gewerkt. Daarna is ze gaan werken in een project in Den Bosch als ‘Zichtbare Schakel’, bekend met multiprobleme situaties. Ook heeft ze samengewerkt met huisartsen in een project met personen in een vroeg stadium van dementie. Daarna is Karin gaan werken bij Novadic-Kentron verslaving en psychiatrie. Daar worden mensen gedwongen opgenomen met een maatregel via de rechter. 
Ze heeft de opleiding POH GGZ gedaan om meer kennis en kunde op te doen. 
Het zogenaamde outreachend werken sprak Karin erg aan. Toen de vacature als wijk GGD-er kwam heeft Karin gesolliciteerd. Daarna is ze onderdeel geworden van het TOM team. Ze is nu één van de meest ervaren outreachend werkende mensen binnen TOM. “Iedereen kan door omstandigheden (tijdelijk) onbegrepen gedrag vertonen voor de buitenwereld”, benadrukt Karin. “Tegenwoordig is er meer polarisatie en mensen zijn individualistischer geworden. Vraag gewoon eens aan iemand hoe het met hem of haar gaat en spreek eventueel je zorgen uit. Iedereen is anders en mag zijn zoals hij of zij is. Indien iemand zelf last ervaart en/of overlast/’gedoe’ veroorzaakt komen wij vanuit TOM eventueel in beeld.” 

Wat doet TOM niet en wat doet TOM wel? 

Bij onveilige situaties is het altijd van belang om de politie te waarschuwen, dus dan bel je 112. De politie is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Anonieme meldingen worden niet opgepakt. TOM krijgt meldingen van bijvoorbeeld politie, huisarts, omwonenden en/of gemeente. TOM zoekt dan uit of er al organisaties bij betrokken zijn en neemt dan contact op met de betreffende organisatie. Als dat niet zo is dan gaat TOM ‘outreachend te werk’ door de mensen op te zoeken en met hun expertise een inschatting te maken van de situatie. De betrokkenheid van TOM houdt op als het team de mensen naar de juiste ondersteuning toe heeft kunnen leiden. 

Als mensen zelf hulp willen, mogen zij naar hun huisarts gaan of contact opnemen met Sociaal Werk Meierijstad. 
Een prachtige uitspraak ontsnapt Karin: “Hadden we maar een ‘goed nieuws’ krant. De meest extreme situaties bereiken de krant, maar er gaat een hele hoop goed. Daar haal ik mijn energie ook uit. Toen ik op de gesloten afdeling werkte gaf ik altijd aan: als ik maar 5% eigenwaarde of positiviteit kan toevoegen aan iemands dag, dan is mijn dag weer goed. Het zit in kleine dingen; een keertje met iemand wandelen, een kopje koffiedrinken.” 
TOM heeft ook een adviserende/consulterende taak en denkt graag mee. Indien TOM betrokken is gaan zij náást de bewoner staan en volgen de persoon zo veel mogelijk in  zijn of haar eigen tempo en wens. “We laten de kracht bij de mensen of organisaties die al betrokken zijn.”