Gemeente aansprakelijk stellen
Hebt u schade of bent u gewond geraakt, dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen. Bent u verzekerd, meldt de schade dan eerst bij uw verzekeraar. Zij regelen het verder met de gemeente.
Als u niet verzekerd bent, dan dient u de schadeclaim zelf in bij de gemeente. Zet in uw schadeclaim de volgende gegevens:
- omschrijving van de gebeurtenis (met plaats, datum en tijd)
- waarom u de gemeente aansprakelijk stelt
- omschrijving van de schade
- het schadebedrag
- namen van specialisten die uw schade hebben bekeken
- uw naam, adres en telefoonnummer
- het rekeningnummer (IBAN) waarop een eventuele schadevergoeding kan worden gestort
-
Nadat alle informatie compleet is, krijgt u binnen 6 weken bericht of de gemeente:
Er zijn twee soorten schade waarvoor u een schadeclaim kunt indienen:
- Schade die u hebt opgelopen door toedoen van de gemeente.
- Schade door gebrekkig onderhoud van gemeente aan wegen, pleinen, openbaar groen en bouwwerken.
De gemeente beoordeelt uw schadeclaim. U krijgt hiervan binnen 6 weken bericht. De gemeente kan u om aanvullende informatie vragen. Hierover krijgt u binnen 2 weken bericht.
- Bewijs van de opgelopen schade.
- Bewijs van het bedrag van de opgelopen schade. Bijvoorbeeld een rekening van de reparatie.
- Verklaring van wat er gebeurd is en hoe de schade ontstond. Bijvoorbeeld een proces-verbaal van de politie bij een ongeluk.
- Eventueel een ondertekende getuigenverklaring.
- Foto's van de geleden schade en eventuele schadelocatie.
Als de gemeente ook vindt dat zij aansprakelijk is, krijgt u de schade (of een deel daarvan) vergoed.