Gemeente Meierijstad start proef basisregistratie arbeidsmigranten

Gemeente Meierijstad is, in samenspraak met werkgevers, een proef gestart om de persoonsgegevens van internationale werknemers te registreren in de basisregistratie personen (BRP).

De medewerkers burgerzaken van de gemeente werken hierbij samen met de consulenten van het WORK IN NL-informatiepunt Noordoost-Brabant. Zij doen de inschrijving en bieden de arbeidsmigrant ondersteuning in hun eigen taal. Dit maakt de registratie laagdrempelig en begrijpelijk. Tegelijkertijd worden arbeidsmigranten geholpen bij praktische zaken, zoals toegang tot zorg, financiële voorzieningen of het aanvragen van een DigiD. Deze werkwijze kan later uitgerold worden bij andere gemeenten en werkgevers in de regio Noordoost-Brabant.

Registratie als basis voor goede ondersteuning

In Noordoost-Brabant wordt op verschillende manieren gewerkt om de drempel voor inschrijving van arbeidsmigranten in de Basisregistratie Personen (BRP) te verlagen. Een correcte inschrijving in de BRP is essentieel. Het geeft gemeenten zicht op wie er in de gemeente woont, onder welke omstandigheden en waar eventuele risico’s of misstanden kunnen ontstaan. Dit helpt toezicht te houden op leef- en werksituaties en maakt het mogelijk om passende voorzieningen te organiseren op het gebied van veiligheid, handhaving, zorg en huisvesting.

Wat betekent dit voor internationale medewerkers?

Goede registratie is ook in het belang van de arbeidsmigrant zelf. Met een officiële inschrijving krijgen zij toegang tot belangrijke voorzieningen, zoals zorg, verzekeringen, bankzaken en belastingen. Daarnaast geeft het hen zekerheid en bescherming. Door begeleiding in de eigen taal wordt voorkomen dat mensen afhankelijk worden van derden of in kwetsbare situaties terechtkomen. Dit draagt bij aan zelfredzaamheid, gelijkwaardige behandeling en een eerlijke positie op de arbeidsmarkt.

In Noordoost-Brabant wonen en werken ongeveer 20.000 internationale medewerkers. Hun bijdrage aan de regionale economie is groot.

Wethouder Jan Goijaarts: “Goede registratie is heel belangrijk; dan weten we waar de mensen zich bevinden binnen de gemeente en kan er toezicht worden gehouden op de woon- en werksituatie van de doelgroep. Maar minstens zo belangrijk is dat arbeidsmigranten hiermee toegang krijgen tot de voorzieningen waar zij recht op hebben. Hun inzet is onmisbaar voor onze regio. Daarom moeten we ervoor zorgen dat zij hier veilig, eerlijk en prettig kunnen wonen en werken. De informatiepunten en deze nieuwe pilot helpen daarbij en dragen bij aan betere integratie, leefomstandigheden en bescherming van arbeidsmigranten in Brabant.”

Over het WORK IN NL-informatiepunt Noordoost-Brabant

Het fysieke informatieloket van WORK IN NL is gevestigd in Veghel en biedt arbeidsmigranten al ondersteuning bij vragen over loon, werk, huisvesting en zorg. Daarnaast is er een mobiel team dat werkgevers op locatie bezoekt. Arbeidsmigranten kunnen daar terecht voor onafhankelijk advies, uiteraard in overleg met de werkgevers.