Jaarverslag 2022 en Onderzoeksprogramma 2023

Het jaarverslag 2022 en het onderzoeksprogramma 2022-2023 van de rekenkamercommissie van de gemeente Meierijstad

Rekenkamercommissie Meierijstad

Maart 2023

Voorwoord

Voor u ligt het jaarverslag 2022 en het onderzoeksprogramma 2022-2023 van de rekenkamercommissie van de gemeente Meierijstad. In lijn met de wettelijke verplichtingen stelt de rekenkamercommissie jaarlijks een verslag op van haar werkzaamheden in het afgelopen jaar. Met dit jaarverslag legt de rekenkamercommissie verantwoording af over haar werkzaamheden in 2022.
Gelukkigerwijs ondervond de voortgang van de werkzaamheden in 2022 nauwelijks hinder van coronamaatregelen; vanaf april waren alle maatregelen opgeheven. Zo kon de presentatie van het onderzoek ‘Eenzaamheid in Meierijstad’ op de beeldvormende avond van 7 april geheel en al ‘live’ plaatsvinden. Op diezelfde avond heeft de rekenkamercommissie zichzelf voorgesteld aan de nieuw aangetreden raad en zijn in een workshop suggesties voor nieuwe onderzoeksonderwerpen voor 2022 en 2023 ‘opgehaald’. 
In de zomer en het najaar van 2022 zijn de voorbereidingen getroffen voor het opstarten van een zogenaamd ‘doorwerkingsonderzoek’. In dat kader wordt gekeken hoe uitvoering / opvolging is gegeven aan de aanbevelingen die bij (drie) eerdere onderzoeken zijn uitgebracht. Het onderzoek is in oktober van start gegaan. De commissie verwacht het doorwerkingsonderzoek op 20 april 2023 aan de raad te kunnen presenteren. Zie hierover verder paragraaf 3.3.
Ook zijn voorbereidingen getroffen voor de gezamenlijke uitvoering van een onderzoek met de vijf grootste Brabantse gemeenten die onze rekenkamercommissie daarvoor uitnodigde. De deelname aan dit gezamenlijke onderzoek is uiteindelijk niet doorgegaan. Zie hierover meer in paragraaf 3.4. 

Omzetting Rekenkamercommissie naar lokale Rekenkamer

Door een wijziging van de Gemeentewet als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet versterking decentrale rekenkamers per 1 januari 2023 moet elke gemeente een onafhankelijke rekenkamer instellen. De optie van een rekenkamercommissie is opgegeven. Dat betekent dat het voor gemeenten niet meer mogelijk is om rekenkameronderzoek op een andere manier te organiseren. 
Door de toepassing van een overgangstermijn van een jaar moeten alle rekenkamercommissies uiterlijk op 1 januari 2024 zijn omgevormd tot een rekenkamer. Gegeven het vertrek van alle huidige rekenkamercommissieleden zal deze omzetting worden voorbereid door de griffie. Vanzelfsprekend is de huidige rekenkamercommissie wel beschikbaar om mee te denken of anderszins te ondersteunen indien de wens daartoe bestaat.

De rekenkamercommissie dankt de gemeenteraad, maar ook het college en iedereen binnen en buiten de ambtelijke organisatie van Meierijstad die afgelopen jaar wederom constructief aan de realisatie van de werkzaamheden van de rekenkamercommissie hebben bijgedragen.
John Verhoeven, 
Voorzitter 

1.    Inleiding

In de Gemeentewet zoals deze gold tot 1 januari 2023, was in Hoofdstuk IVb de rekenkamerfunctie geregeld. Deze wettelijke grondslag is voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie van Meierijstad nader uitgewerkt in de Verordening rekenkamercommissie Meierijstad van 8 april 2020. De rekenkamercommissie bestaat uitsluitend uit externe leden. 
De taak van de rekenkamercommissie is om het door de gemeentebestuur gevoerde bestuur te toetsen op drie onderdelen: doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid. Waar het bij de doeltreffendheid van beleid gaat om de vraag of de beoogde effecten ook daadwerkelijk zijn behaald, gaat het bij de doelmatigheid om de efficiëntie van de voorbereiding, totstandkoming en uitvoering van beleid. De rechtmatigheid betreft de mate waarin beleid voldoet aan de wet- en regelgeving. Onderzoek is het primaire instrument van de rekenkamercommissie om aan haar taak uitvoering te geven. 
De terugblik in het jaarverslag en de vooruitblik in het onderzoeksprogramma worden u in één document aangeboden. Aangezien wij een groot belang hechten aan de maatschappelijke relevantie van de onderzoeksonderwerpen, hebben wij onze keuze voor het nieuwe onderzoeksprogramma pas gemaakt na consultatie van de raad over een shortlist van mogelijke onderzoeksthema’s.  
Na een hoofdstuk waarin de rekenkamercommissie van Meierijstad nader wordt gepositioneerd, bijvoorbeeld in termen van haar ambities, wordt een samenvattend overzicht gegeven van de onderzoeken die in 2022 zijn uitgevoerd en wordt lopend onderzoek nader toegelicht. Hierbij wordt per onderzoek aandacht besteed aan de aanleiding voor het onderwerp, de doelstelling van het onderzoek en het moment waarop het onderzoek voor besluitvorming is of wordt aangeboden. Tot slot laten we zien hoe we onze ambities in het onderzoek (trachten te) realiseren. 

2.    De rekenkamercommissie Meierijstad

2.1.    Ambities en uitgangspunten

De rekenkamercommissie wil door middel van haar onderzoeken een positieve en stimulerende bijdrage leveren aan de kwaliteit van het bestuur van de gemeente Meierijstad, door zonder politieke vooringenomenheid te kijken of maatschappelijke doelstellingen op een efficiënte en rechtmatige manier worden gerealiseerd en of er leermomenten en verbeterpunten zijn te benoemen voor het toekomstige handelen. 
Kortom, met het rekenkameronderzoek wil de rekenkamercommissie de controlerende, kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol van de gemeenteraad versterken. 
Voor het realiseren van de gestelde missie hanteert de rekenkamercommissie Meierijstad het uitgangspunt dat zij A) toegankelijk is, B) is gericht op leren en C) in haar onderzoek de gehele beleidscyclus bestrijkt. 

Toegankelijk

Met toegankelijk bedoelt de rekenkamercommissie dat zij benaderbaar is. Raadsleden, maar ook andere belanghebbenden, weten de rekenkamercommissie te vinden. Andersom zoekt ook de rekenkamercommissie actief het contact met anderen op. Toegankelijk betekent bovendien dat de rekenkamercommissie zich ervoor inzet dat haar producten aansluiten bij de behoeften van de raad en aldus maatschappelijke relevantie hebben. Goed en degelijk onderzoek is een basisvereiste, maar in het communiceren daarover vindt de rekenkamercommissie het belangrijk laagdrempelig en goed leesbaar te rapporteren en ook te zoeken naar eigentijdse vormen van communicatie. Dit moet eraan bijdragen dat onderzoek niet in de kast verdwijnt, maar zijn doorwerking heeft in de praktijk. 

Gericht op leren

De wettelijke taak van de rekenkamercommissie is het door het gemeentebestuur gevoerde beleid te toetsen. Met het uitvoeren van deze taak hoopt de rekenkamercommissie bovenal te bereiken dat de gemeente Meierijstad lessen trekt voor de toekomst. Kortom, leren staat voorop. Als er iets beter kan of misschien zelfs ronduit fout gaat moet dat benoemd (kunnen) worden, maar altijd met een constructieve en op de toekomst gerichte insteek. 

Terugkijken of vooruitkijken

Bij traditionele rekenkameronderzoeken wordt vooral teruggekeken. Er wordt onderzocht hoe beleid in het verleden tot stand is gekomen en uitgevoerd om op basis daarvan naar de toekomst te kijken. Wettelijk gezien staat een lokale rekenkamer echter niets in de weg om gedurende het gehele beleidsproces onderzoek te verrichten. De rekenkamercommissie van de gemeente Meierijstad vindt het juist relevant om ‘aan de voorkant’ actief te zijn. Er is immers sprake van een beperkte gemeenschappelijke geschiedenis en met name in de eerste jaren na een fusie worden belangrijke keuzes gemaakt voor gemeentelijke kaders op allerlei beleidsterreinen. De rekenkamercommissie wil deze focus vooralsnog behouden, maar ziet intussen, nu de fusie vijf jaar achter ons ligt, wel mogelijkheden om dit te verbreden in de zin dat terugkijken in voorkomende gevallen ook relevant kan zijn. Als uitgangspunt blijft de focus wel meer gericht op de raad dan op het college en worden onderzoeksonderwerpen in beginsel primair gekozen op beleidsrelevantie voor de raad. 
In de beschrijving van onze onderzoekswerkzaamheden (hoofdstuk 3) laten we zien hoe we deze ambities in het onderzoek realiseren.

2.2.    Samenstelling

De rekenkamercommissie Meierijstad bestaat uitsluitend uit externe leden. De leden van de rekenkamercommissie waren in 2022: 

  • De heer J.N.M. (John) Verhoeven (voorzitter)
  • Mevrouw S. (Sabine) van Zuydam (vicevoorzitter)
  • De heer A.J.M. (Guus) Dankers (lid)
  • Mevrouw H.M. (Rianneke) Mees-Huibers (lid)

De rekenkamercommissie wordt ondersteund door een commissiesecretaris, de heer Maarten van Els, werkzaam als raadsadviseur op de griffie van Meierijstad. 

Wijzigingen in de samenstelling van de commissie

Commissielid mevrouw R. Mees is m.i.v. 1 december 2022 op eigen verzoek met ontslag gegaan omdat haar nieuwe (politieke) ambities voor 2023 niet goed verenigbaar zijn met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie. 
De secretaris van de commissie, de heer M. van Els, is met ingang van 1 januari 2023 met pensioen gegaan. Hij is opgevolgd door de nieuwe raadsadviseur van de gemeente, de heer B. van Schijndel. 
Van de overige leden, mevrouw S. van Zuydam, en de heer J. Verhoeven, loopt de tweede benoemingstermijn van vier jaar af op 1 juli 2023. Beiden opteren niet meer voor een volgende termijn. De eerste benoemingstermijn van de heer A. Dankers loopt eveneens af op 1 juli 2023. Hij heeft aangegeven niet te opteren voor een nieuwe termijn van vier jaar. Hij is wel bereid nog een korte periode na 1 juli aan te blijven voor overdracht aan een nieuwe commissie, indien dat gewenst is. Dat betekent dat 2023 voor de gemeente Meierijstad in het teken zal staan voor het werven van nieuwe leden, in samenloop met de omzetting van de rekenkamercommissie naar een lokale rekenkamer. 

2.3.    Selectie van onderzoeksonderwerpen

De rekenkamercommissie heeft haar richtinggevende criteria op basis waarvan potentiële onderzoeksonderwerpen worden beoordeeld enkele accenten meegegeven. Bij de keuze van een onderzoeksonderwerp laat de rekenkamercommissie zich bij voorkeur leiden door de inhoudelijke ambities van Meierijstad, zoals de afgelopen raadsperiode opgenomen in het beleidsdocument Mijlpalen van Meierijstad en het actuele vervolg hierop Thuis in Meierijstad, Mijlpalen 2023-2026. 
De rekenkamercommissie richt zich hierbij eerder op beleid dan op uitvoering, eerder op realisatie in de toekomst dan op prestaties uit het verleden en eerder op doelmatigheid en doeltreffendheid dan op rechtmatigheid. 
De rekenkamercommissie hecht er waarde aan de gemeenteraad te betrekken bij het vergaren van ideeën over mogelijk nieuw te starten onderzoek. Hoewel de rekenkamercommissie een onafhankelijke commissie is die uiteindelijk zelf besluit een bepaald onderzoeksonderwerp al dan niet ter hand te nemen, sluit zij graag aan bij de gevoelens die leven bij raadsleden. Eerder kreeg deze ambitie vorm in de afspraak dat de rekenkamercommissie twee keer per jaar overleg heeft met de fractievoorzitters. In dit overleg werden ook onderzoekssuggesties voor het nieuwe jaar besproken. In verkiezingsjaar 2022 is gekozen voor een andere opzet, namelijk in de vorm van een workshop met de nieuw aangetreden raad (zie paragraaf 4).
Daarnaast staat de rekenkamercommissie open voor onderzoekssuggesties van burgers. Men kan de rekenkamercommissie hiervoor rechtstreeks via de website van Meierijstad bereiken (zie communicatie).   

2.4.    Communicatie

De rekenkamercommissie vindt een goede communicatie met de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de ambtelijke organisatie en overige betrokkenen c.q. belanghebbenden van groot belang. Het opstellen van een jaarverslag en onderzoeksplan is mede hiervoor bedoeld. Daarnaast communiceert de rekenkamercommissie voorafgaand aan, tijdens en na onderzoeken met de gemeenteraad en andere betrokkenen via gerichte brieven.
De rekenkamercommissie communiceert voorts via de website van Meierijstad. Op de pagina van de rekenkamercommissie is onder meer informatie terug te vinden over de samenstelling van de commissie, over de gehanteerde werkwijze en over lopende en afgesloten onderzoeken. Ook is er voor inwoners de mogelijkheid om (via de site) door middel van een ideeënformulier ideeën voor onderzoeksonderwerpen aan te dragen. 
Door het aangehaalde overleg met de fractievoorzitters houdt de rekenkamercommissie voeling met de gemeenteraad en is het contact met de raad institutioneel geborgd. Communicatie met overige ‘interne’ betrokkenen, zoals het college, portefeuillehouders, gemeentesecretaris en/of directieteam, griffier en accountant vindt plaats op incidentele basis waar aangekondigde, lopende of afgeronde onderzoeken daar aanleiding voor geven. 

3.    Terugkijken op 2022

3.1.    Woningbouwbeleid (second opinion versnellingsopgave woningbouw)

Aanleiding voor het onderzoek

De gemeente Meierijstad heeft, zoals zoveel gemeenten, een fikse behoefte aan woningbouw. Uit prognoses bleek dat de behoefte voor Meierijstad veel groter zal zijn dan in de Woonvisie van 2018 nog werd aangenomen. 

Doelstelling van het onderzoek

Met het onderzoek wilde de Rekenkamercommissie de gemeenteraad inzicht geven in de vraag of en in hoeverre het te verwachten is dat de acties van het college (in visie en in concrete maatregelen) gaan bijdragen aan de invulling van de woningbouwopgave. 

Onderzoeksopzet

Het onderzoek toetst of nu de juiste stappen worden genomen, binnen de gegeven context. Daarom is het onderzoek in hoofdzaak een second opinion over het (voorgenomen) beleid, met als centrale vraag: In hoeverre doet de gemeente Meierijstad wat mogelijkerwijs binnen haar invloedssfeer ligt om de woningopgave te versnellen en zijn deze (voor)genomen maatregelen zinvol gegeven de opgave die er ligt?
Diverse deelvragen worden beantwoord, verdeeld over drie thema’s: 1) gemeentelijk beleid en instrumentarium, 2) gemeentelijke rol binnen de netwerkopgave en 3) best practices.
Het onderzoek is in februari 2021 van start gegaan en liep inhoudelijk door tot medio juli 2021. Daarin is meegenomen het raadsvoorstel over het actieplan versnelling woningbouwopgave waarover in juni 2021 besluitvorming plaatsvond. Op deze manier kon er sprake zijn van een second opinion van actueel ingezette (instrumenten voor) versnelling van de woningbouwopgave.  Na het ambtelijk en bestuurlijk wederhoor, waar de onderzoeksbevindingen goed zijn ontvangen en de conclusies en aanbevelingen werden omarmd, heeft op 14 oktober 2021 de presentatie van het onderzoek plaatsgehad op een beeldvormende avond. 

Bestuurlijke besluitvorming

De commissiebehandeling vond plaats op 2 december 2021. Om agenda technische redenen heeft de raadsbehandeling pas plaatsgehad op 27 januari 2022, om welke reden het onderzoek toch in het verslagjaar 2022 is opgenomen. De raad heeft de aanbevelingen overgenomen en het college opgedragen deze te verankeren in het woningbouwbeleid of -uitvoering.

3.2.    Eenzaamheid in Meierijstad

Aanleiding voor het onderzoek

Het is bekend dat eenzaamheid een slechte invloed heeft op de emotionele en fysieke gezondheid van mensen. De groep die eenzaamheid ervaart, groeide de laatste jaren al en de coronacrisis die de wereld bij de aanvang van het onderzoek al anderhalf jaar in haar greep had, deed de sociale contacten nog eens verminderen. Daardoor had eenzaamheid als een toenemende bedreiging voor de volksgezondheid te gelden. 
De fractievoorzitters gaven aan grote waarde te hechten aan onderzoek naar eenzaamheid in Meierijstad en naar de manier waarop de gemeente eenzaamheid kan tegengaan. Op de shortlist van onderwerpen die aan de fractievoorzitters is voorgelegd luidde het aanvankelijke onderzoeksonderwerp nog ‘eenzaamheid onder ouderen’. Deze benadering werd evenwel als te beperkt gezien. Eenzaamheid komt niet alleen onder ouderen voor, maar is ook onder andere leeftijdsgroepen of in relatie tot bepaalde leefomstandigheden een probleem van betekenis. 

Doelstelling van het onderzoek

Kern van het onderzoek was de vraag of de gemeente Meierijstad de juiste dingen doet om eenzaamheid in Meierijstad tegen te gaan. Daarvoor is gekeken naar het huidige beleid, naar de ervaringen van inwoners en instanties die zich met eenzaamheid bezig houden en uiteraard ook naar de ervaringen van inwoners die juist niet met het huidige eenzaamheidsbeleid bereikt zijn. Lessen uit andere gemeenten maakten onderdeel uit van het onderzoek. 

Onderzoeksopzet

Wat is het beleid van de gemeente om eenzaamheid tegen te gaan? Welke beleidsinstrumenten zijn hiervoor ontwikkeld? Zijn deze doeltreffend? Welke sociale partners zijn erbij betrokken en hoe vertolkt de gemeente de regierol? Wat is de invloed van (de maatregelen tegen) Corona? Welke lessen kunnen we leren voor de toekomst?

Het onderzoek ging medio november 2021 van start. Er zijn onder meer interviews gehouden met de welzijnsorganisaties en huisartsen in de gemeente. Bewoners bereikten de onderzoekers via bijvoorbeeld bestaande activiteiten. Daarbij is een analyse van het beleid gemaakt: wat werkt en wat niet? Bij de planning en uitvoering van het onderzoek is waar nodig rekening gehouden met de bijzondere omstandigheden die de coronamaatregelen (met name tijdens de onderzoeksfase in de tweede helft van 2021) met zich meebrachten. 

Onderdeel van het onderzoek was een reflectiesessie met de raad, om de raads- en commissieleden mee te nemen in de wijze waarop het onderzoek is ingestoken, daarover met hen in gesprek te gaan en zo aanvullende informatie op te halen. Deze sessie heeft plaatsgehad op een beeldvormende avond op 20 januari 2022.

Bestuurlijke besluitvorming

De presentatie van het onderzoek vond plaats op een beeldvormende avond op 7 april 2022. Behandeling in commissie en raad vond plaats op 9 juni respectievelijk 23 juni 2022. De raad heeft alle aanbevelingen overgenomen.

3.3.    Doorwerkingsonderzoek

Aanleiding voor het onderzoek

De gemeente Meierijstad bestaat nu vijf jaar. Voor de rekenkamercommissie is dat een goed moment om terug te blikken en te leren van eerder uitgevoerde onderzoeken. Nagenoeg alle aanbevelingen zijn door de raad en het college omarmd. Maar hebben ze ook effect gehad? 
Na oriënterende gesprekken met een drietal onderzoeksbureaus is aan hen gelegenheid gegeven om een offerte uit te brengen. De opdracht is vervolgens gegund aan bestuurs- en organisatiekundig adviesbureau Arena Consulting, dat in oktober 2022 van start is gegaan.

Doelstelling van het onderzoek

In een doorwerkingsonderzoek wordt kort gezegd bekeken wat er terecht is gekomen van de aanbevelingen die in eerdere onderzoeken zijn gedaan. Een andere interessante vraag is ook hoe doorwerking kan worden bevorderd. 

Onderzoeksopzet

Wat waren de factoren die een goede opvolging van de uitgevoerde rekenkameronderzoeken hebben belemmerd of bevorderd? Dat is de kernvraag van het onderzoek. De doorwerkingsanalyse wordt uitgevoerd voor de eerder uitgebrachte onderzoeken Toegang sociaal domein (2018), Duurzaamheid en maatschappelijk initiatief (2018) en Maatschappelijk vastgoed (2018). De andere onderzoeken zijn nog te kort geleden gepresenteerd om nu al effecten te kunnen meten. Het eerste rekenkameronderzoek naar het woningbouwbeleid (juni 2016) is al meegenomen in de Second opinion op het actieplan woningbouw (2021).
Naast een documentenanalyse houdt Arena Consulting onder meer interviews met de betrokken wethouders, ambtenaren en raadsleden en heeft zij een vragenlijst onder raadsleden uitgezet. De bijdragen van de rekenkamercommissie zelf aan de betreffende onderzoeken zijn ook onderwerp van onderzoek. 

Bestuurlijke besluitvorming

Volgens planning vindt afronding van dit onderzoek plaats in april 2023, met een presentatie van de bevindingen aan de gemeenteraad op een beeldvormende avond op 20 april 2023, gevolgd door bestuurlijke besluitvorming in de raadsvergadering van 29 juni 2023. 

3.4.    Overige activiteiten: verkenning gezamenlijk onderzoek met andere Brabantse gemeenten

De rekenkamercommissie heeft in het verslagjaar gebruik gemaakt van een uitnodiging om deel te nemen aan een overleg van de rekenkamer(commissie)s van de vijf grootste Brabantse gemeenten. Doel van het overleg is de uitwisseling van ervaringen met het rekenkamerwerk alsook het bij gelegenheid kiezen van een onderzoeksonderwerp dat in gezamenlijkheid kan worden opgepakt en uitgevoerd. 
Bij de eerste bijeenkomst schoof naast Meierijstad ook de rekenkamercommissie van het Land van Cuijk aan, zodat gesproken kan worden van een samenwerking van de rekenkamer(commissie)s van 7 Brabantse gemeenten. Er zijn diverse bijeenkomsten geweest waaraan de secretaris van de commissie heeft deelgenomen en in september is er een bijeenkomst geweest waar ook de voorzitters aanschoven. Laatstbedoelde overleg was mede bedoeld om uit een shortlist van mogelijke onderzoeksonderwerpen een keuze te maken voor de gezamenlijke uitvoering van een onderzoek in 2023. Uiteindelijk moest de rekenkamercommissie besluiten om niet aan dit onderzoek deel te nemen, enerzijds om een praktische reden vanwege de tijdens dit onderzoek verwachte algehele wijziging van de samenstelling van de commissie (zie paragraaf 2.2) en anderzijds vanwege de keuze van het onderwerp ‘Energietransitie’, een onderwerp waarover de rekenkamercommissie al eerder het onderzoeksrapport ‘De raad aan het roer’ (2020) uitbracht.

4.    Onderzoeksprogramma 2022-2023

Om geschikte onderwerpen te vinden voor het onderzoeksprogramma voor 2022-2023, heeft de rekenkamercommissie op een beeldvormende avond in april 2022 een workshop gehouden met de nieuwe raad. De workshop maakte onderdeel uit van het introductieprogramma van de nieuwe raad, waarin ook de kennismaking met de werkzaamheden van de rekenkamercommissie plaatsvond. 
Tijdens deze sessie is de raadsleden gevraagd hun voorkeur kenbaar te maken uit een shortlist van vier onderzoeksonderwerpen. Daarbij is een vijfde onderwerp genoemd dat de rekenkamercommissie sowieso wilde gaan uitvoeren, te weten een zogenaamd doorwerkingsonderzoek. In een doorwerkingsonderzoek wordt kort gezegd bekeken wat er van eerder gedane aanbevelingen terecht is gekomen. Dit onderzoek is reeds in paragraaf 3.3 toegelicht.

4.1.    Culturele instellingen

In de raadsworkshop ging de interesse van de aanwezige raadsleden in het bijzonder uit naar het onderwerp culturele instellingen.
Kunst en cultuur werden in “Mijlpalen voor Meierijstad” en de tussentijdse evaluatie ervan uit 2019 benoemd als aantrekkelijke pijlers van de gemeente. De doelstelling op dit terrein is dat inwoners gebruik kunnen maken van een cultureel aanbod dat bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling, creativiteit en identiteit van mensen en kernen. Daarnaast komt terug dat de gemeente culturele voorzieningen en activiteiten steunt en faciliteert. 
De coronacrisis heeft ook de culturele sector flink geraakt. Dat geldt niet alleen voor professionals, maar ook voor amateurkunst. Het voortbestaan van culturele instellingen, organisaties en verenigingen is in dit licht geenszins vanzelfsprekend. Dit roept de vraag op: in hoeverre is het beleid van de gemeente Meierijstad geschikt om kunst en cultuur toekomstbestendig te ondersteunen en te faciliteren? Wat zijn uitdagingen en aandachtspunten? Wat betekent de coronacrisis voor het behalen van ambities en doelstellingen op dit vlak? En: welke rol heeft de gemeente op het terrein van kunst en cultuur en past dat (nog)?
Gegeven de omstandigheid dat in 2022/2023 alle zittende rekenkamercommissieleden aftreden is besloten het doorwerkingsonderzoek af te ronden en dit onderwerp mee te geven aan de nieuwe rekenkamer als onderzoekssuggestie.

5.    Groslijst van onderzoeksonderwerpen

De rekenkamercommissie beschikt over een groslijst met onderwerpen waar zij voor toekomstig rekenkameronderzoek uit kan putten. Deze lijst wordt jaarlijks bijgewerkt en geactualiseerd. Een keuze uit de onderwerpen wordt gemaakt op basis van de richtinggevende criteria zoals gepresenteerd in paragraaf 2.3. Op dit moment staan de volgende onderwerpen op de groslijst: 

  1. Verbonden partijen/ gemeenschappelijke regelingen 
  2. Omgevingswet
  3. Subsidiebeleid
  4. Privacy in het sociaal domein
  5. Mobiliteit
  6. Vestigingsbeleid 
  7. Armoedebeleid 
  8. Arbeidsmarktbeleid 
  9. Sportbeleid 
  10. Inrichting en beheer openbare ruimte (verbijzondering: verkeersveiligheid) 
  11. Demografische ontwikkelingen en gemeentelijk beleid 
  12. Subsidiëring begeleiding Jeugdzorg 
  13. Effectiviteit jeugdpreventie voor overlast door jongeren 
  14. Transparantie van besluitvorming 
  15. Zienswijze verbonden partijen in beleidsnota’s 
  16. Burgerinitiatieven/actief burgerschap
  17. Het samenspel van inwoners en raad bij omgevingsplannen
  18. Jeugdbeleid 
  19. Kernwinkelgebied 
  20. Afhandeling klachten/meldingen
  21. Sturen op beleidsindicatoren p&c (kort uitgewerkt)
  22. Informatiebeveiliging (kort uitgewerkt)
  23. Doorlichten collegeakkoord (kort uitgewerkt)
  24. Diversiteitsbeleid (kort uitgewerkt)
  25. Duurzaamheidstoets in raadsvoorstellen (kort uitgewerkt)
  26. Geheimhouding versus transparantie (kort uitgewerkt)
  27. Citymarketing Meierijstad
  28. Inkoop-, inhuur- en aanbestedingsbeleid

Niet overgenomen onderzoeksuggesties:

  1. Personeelsbeleid gemeente Meierijstad
  2. Handhaving bestemmingsplannen

Niet overgenomen onderzoekssuggesties regionale onderzoeken:

  1. Regionaal onderzoek politiecapaciteit (n.a.v. rekenkamerbrief RKC Heusden)
  2. Gezamenlijk onderzoek B5 ‘Energietransitie’ (Breda, Eindhoven, ’s Hertogenbosch, Oss, Tilburg).

Reeds uitgevoerde of lopende onderzoeken (van groslijst geschrapt): 

  1. Woningbouwbeleid (2016)
  2. Maatschappelijk vastgoed (2018)
  3. Duurzaamheid en maatschappelijk initiatief (2018)
  4. Toegang sociaal domein (2018)
  5. AgriFood Capital in beweging (2019)
  6. Energietransitie “De raad aan het roer” (2020))
  7. Gemeentelijke Dienstverlening (2020/2021)    
  8. Zorg en Veiligheid (IVP) (2020/2021)
  9. Woningbouwbeleid (2021)
  10. Eenzaamheid (2021-2022)
  11. Doorwerkingsonderzoek (2022-2023):  
    1. Toegang sociaal domein 
    2. Maatschappelijk vastgoed 
    3. Duurzaamheid en maatschappelijk initiatief
  12. Culturele instellingen (aanvang 2023)

Bij het selecteren van de onderzoeksonderwerpen en het bepalen van de scope wordt rekening gehouden met de criteria zoals geformuleerd in paragraaf 2.3. Bovendien houden we bij het opzetten en uitvoeren van het rekenkameronderzoek onze ambities scherp voor ogen.  

6.    Tot slot

Op de website van Meierijstad www.meierijstad.nl/Rekenkamercommissie vindt u naast algemene informatie over de rekenkamercommissie actuele informatie over lopende en afgeronde onderzoeken, eerdere jaarverslagen, onderzoeksprogramma’s enz.