Verslag omgevingsdialoog Stadshobbywerkplaats e.o. Veghel 10 juli 2024
1.1 Aanleiding
De gemeente Meierijstad wil samen met woningbouwcorporatie Area woningen realiseren op de locatie van de voormalige Stadshobbywerkplaats en omgeving.
Voor de locatie heeft de ontwerpcombinatie OD205 en Copijn in opdracht van de gemeen-te een stedenbouwkundig schetsontwerp gemaakt. Dat ontwerp brengt openbaar groen, water, bebouwing, spelen, ontsluiting en parkeren samen.
Op 16 mei 2024 heeft een bewonersavond plaatsgevonden om de omwonenden te informeren over de plannen.
1.2 Omgevingsdialoog
Een omgevingsdialoog is een dialoog tussen een initiatiefnemer en omwonenden en/of andere belanghebbenden van een ruimtelijk plan. Deze dialoog kan plaatsvinden in bijvoorbeeld een zaal, aan de keukentafel en/of online. Een omgevingsdialoog maakt deel uit van het totale proces van planvoorbereiding.
De gemeente heeft een bericht geplaatst in de huis-aan-huisbladen en via een brief (gestuurd aan ruim 350 adressen in de omgeving) de mensen uitgenodigd om deel te nemen aan deze participatie.
Over de herontwikkeling van de Stadshobbywerkplaats en omgeving zijn de omwonenden van de planlocatie zijn per brief ingelicht
In november 2023 zijn de bewoners voor het eerst over deze (nieuwe) herontwikkeling geïnformeerd. Aanleiding was toen de start van de vergunningprocedure. In verband met de destijds aanstaande nieuwe omgevingswet (inmiddels ingegaan per 1 januari 2024) was toen niet duidelijk hoelang de nieuwe procedures zouden duren. Voor de zekerheid – in verband met het spoedeisende karakter van de woningopgave – is er toen voor gekozen om een Wabo-vergunning te starten.
Inmiddels is de nieuwe omgevingswet in werking getreden, en zal er voor deze locatie naar alle waarschijnlijkheid voor een Bopa-procedure worden gekozen (buitenplanse omgevingsactiviteit). De woningen worden daarin permanent mogelijk gemaakt (dus geen tijdelijke woningen).
Begin mei heeft de gemeente de omwonenden een tweede brief gestuurd. Dit keer met de uitnodiging voor de bewonersavond op 16 mei 2024. Deze avond is ook aangekondigd in de lokale krant.
Tijdens de avond is door de gemeente een toelichting gegeven op het voorgenomen plan.
Daar zijn toen – met behulp van de digitale tool ‘mentimeter’ een aantal vragen aan de aanwezigen gesteld. De antwoorden vindt u terug in Bijlage A.
Aansluitend heeft eenieder de mogelijkheid gehad om gedurende twee weken te reage-ren op het plan. Wat daarin is aangegeven kunt u lezen in Hoofdstuk 2 en Bijlage B.
Op 5 juni heeft een aantal omwonenden een handtekeningenactie aangeboden aan de gemeente. Deze vindt u in Bijlage C.
Voorliggend verslag is het totaaloverzicht van deze participatie.
2.1 Onderdelen vragenlijst participatietool
De vragenlijst in de participatietool – waar eenieder twee weken lang hun reactie heeft kunnen regen - was opgedeeld in een aantal delen:
- Gegevens respondent:
Aan respondenten is gevraagd wat hun postcode is en wat hun relatie is tot het plan (bewoner van de wijk, bewoner van Veghel, of niet wonend in Veghel). De reacties zijn anoniem verwerkt in deze rapportage. - Toelichting op het plan
Het plan is in woord en beeld toegelicht. Ook was het mogelijk om de presentatie van de informatieavond te downloaden en (nogmaals) te bekijken. - Mening over het plan
Hier konden respondenten een reactie geven op het plan door middel van het geven van een reactie op een plattegrond van het plan. - Afsluiting
Hier konden respondenten algemene opmerkingen en vragen delen.
Tenslotte kon men aangeven als ze het verslag digitaal wilde ontvangen en kon met hun contactgegevens achterlaten.
2.2 De respons
Tussen 16 mei en 3 juni 2024 konden respondenten de online omgevingsdialoog openen en beantwoorden. De vragenlijst is beschikbaar geweest voor iedereen. De link is uitgedeeld tijdens de avond zelf. In het totaal hebben 76 (verschillende) respondenten de digitale omgevingsdialoog bezocht.
Respondenten is gevraagd welke relatie ze met het plan hadden. Deze vraag kon met meerdere antwoorden beantwoord worden:
- 66 respondenten reageerden vanuit de wijk rondom de projectlocatie (Parallelweg-Zuid – Populierenlaan – Stationsstraat – Gasthuisstraat);
- 3 respondenten reageerden vanuit de rest van Veghel;
- 7 respondenten reageerden met: “Ik woon niet in Veghel”.
Niet iedereen die de site heeft bezocht, heeft de enquête ingevuld.
Bij vragen kon men NieuwBlauw bellen of mailen. Twee respondenten hebben hier gebruik van gemaakt. Deze respondenten hadden een vraag waar een maatwerkoplossing voor gevonden is. Er zijn geen verzoeken ontvangen om de vragenlijst op papier te ontvangen.
Tijdens de participatieavond konden vragen gesteld worden. Op al deze vragen is ant-woord gegeven. Er zijn verder geen vragen achtergelaten op deze avond.
Ruimtelijk concept: Eilanden in het groen
Voor de locatie van de voormalige Stadshobbywerkplaats en omgeving is door de ontwerp-combinatie OD205 en Copijn een stedenbouwkundig schetsontwerp gemaakt. Dat ontwerp brengt openbaar groen, water, bebouwing, spelen, ontsluiting en parkeren in een nieuwe balans tot elkaar.
Uitgangspunten bij het ontwerp waren: de kracht van het groen rondom het Duits Lijntje versterken, het spelen een prominente plek geven, en het rustige karakter van de omge-ving behouden. Om dat te bereiken is het groen van het Duits Lijntje als het ware doorge-trokken naar de locatie van de voormalige Stadshobbywerkplaats. In dit groen zijn drie appartementengebouwen gepland.
Tussen de nieuwe appartementen en de reeds bestaande bebouwing van Ter Eycken is een parkeerstraat gepland. Hierdoor kan de bestaande Parallelweg-Zuid worden teruggebracht tot een wandel- / fietspad.
Aan deze parkeerstraat bevinden zich ook fietsstallingen en bergingen. Voor langzaam verkeer loopt deze parkeerstraat door van de Acacialaan door tot de Spoorlaan. Voor auto’s wordt deze straat geknipt, om doorgaand verkeer te weren.
De entrees van de nieuwe woningen bevinden zich ook aan de nieuwe parkeerweg.
Voor deze twee rechter gebouwen geldt dat de individuele voordeuren zich in de geza-menlijke tussenruimte bevinden. De individuele terrassen of balkons liggen aan het openbare groen. Deze gebouwen zijn twee lagen hoog (met een licht-hellend dakvlak). Dit zijn sociale huurwoningen (12+16=28 stuks).
Het westelijke gebouw heeft een iets andere opzet. Het staat meer parallel aan de weg Parallelweg-Zuid, en is drie en vier lagen hoog. Dit gebouw huisvest 9-12 woningen (verdeling volgens de Woonvisie). De extra hoogte van vier lagen ligt als accent aan de kant van de Spoorlaan. Op deze wijze kan in de toekomst een ‘stationsplein’ gemarkeerd worden. Zeker als er aan de overkant het oude stationsgebouw hersteld zou worden. Die mogelijkheid wordt momenteel nog onderzocht Tijdens de avond is hiervoor ook een schets getoond.
Gras, bomen en wadi’s bepalen het beeld van het openbaar groen in het schetsontwerp. Ruimte voor spelen wordt in het groen geïntegreerd. Een deel van het spelen blijft vlak bij de Acacialaan, een ander deel wordt verplaatst naar het groen tussen de twee rechter gebouwen. Regenwater wordt opgevangen in de wadi’s (die in principe weer snel leeg zijn).
In de hoek van Ter Eycken komen twee geschakelde woningen, met een eigen tuin en toegang. De vorm van deze woningen sluit wat karakter betreft aan bij de bestaande bebouwing aan Ter Eycken.
Dwarsprofiel sociale huurwoningen, haaks op Ter Eycken
Dwarsprofiel sociale huurwoningen, parallel aan Ter Eycken
Dwarsprofiel hoekpand Spoorlaan – Parallelweg-Zuid
Referentiebeelden sociale huurwoningen
Referentiebeeld pand hoek Spoorlaan - Parallelweg-Zuid
Referentiebeelden spelen in het groen
Historische foto Station Veghel, dat ter inspiratie geldt voor mogelijke nieuwbouw
Schets nieuwe gebouw Station Veghel
4.1 Reactiemogelijkheden
Respondenten hadden de mogelijkheid om drie soorten icoontjes op de kaart te plaatsen en te voorzien van een opmerking. Met verplaatsbare icoontjes konden respondenten de volgende plekken op de kaart aanwijzen:
- Positieve plek: een plek in het ontwerp waar de respondent tevreden over is (zie 4.2);
- Verbeterplek: een plek in het ontwerp waar de respondent kansen ziet voor verbete-ring (zie 4.3);
- Suggestie: een plek in het ontwerp waar de respondent een suggestie voor heeft (zie 4.4).
Daarnaast was er de mogelijkheid om een open vraag te stellen, opmerking te plaatsen of suggestie te delen (zie 4.5).
In de kaarten hieronder is met een nummer op de kaart aangegeven op welke plek in het plan de opmerking betrekking heeft.
De opmerkingen zijn geanonimiseerd.
4.2 Positieve plekken
Positieve plekken
Toelichting respondenten bij het aanwijzen van een positieve plek
Er zijn in totaal 59 positieve plekken aangewezen. Hierbij zijn 56 reacties achtergelaten. We hebben ze per deelgebied verzameld.
- - Station terug
- - Ruimte voor groen
- Mooi veel groen, maar deze grond is volgens mij niet van de gemeente
Groen - - Extra parkeerplaats
- - Dat het vervallen pand wat er nu staat gesloopt wordt en in plaats hoop een mooi appartementengebouw gerealiseerd wordt, waarschijnlijk interessant voor mij?
- Een hele verbetering
- Mooi plan op hoeklocatie
- De sloop van het vervallen pand van Van Hooft
- Dat er eindelijk wat op die plek komt. Niet te hoog bouwen i.v.m. inkijk in tuinen enz.
- De bouw van wooneenheden in het algemeen. Wel is belangrijk dat de jeu de boules-baan en de speelvoorzieningen weer terugkomen en bij voorkeur niet tussen de gebouwen
- Beter straatbeeld
- Goed bedacht
- Ruim opgezet
- Kijkend op het fietspad
- Mooi in het groen - - Groen
- - Mooi zo wonen in het groen
- Goed bedacht
- De huisjes komen dwars op mijn huis en tuin. Dus weinig inkijk hoop ik.
- Mooie en goede oplossing bt situatie hoe woningen worden geplaatst zoals het nu is getekend is de privacy van de inwoners gewaarborgd
- Mooi in het groen
- Mooi haaks aan de woningen erachter
- De plaats
- Ligging - - Een mooi plan met een goede invulling voor de omgeving
- Veel groen
- Speeltuinen in de wadi's zijn een prima idee
- Leuk voor de kinderen en alles in het groen
- Veel ruimte voor spelen, mogelijk ook omheinde voorziening om honden vrij los te laten lopen. Dat ontbreekt nog veel in Veghel.
- Groen
- Wadi is top!
- Prima plek speeltuin - - De opzet van de woningen. Graag wel de bestaande jeu de boules-baan handhaven of elders in het plan situeren direct grenzend aan de hoek Acacialaan / Parallelweg
- Goed bedacht
- Niet meer dan 2 lagen
- Dat lege ruimte ingevuld wordt door woonruimte - -,Twee speeltuintjes
- Behoud van speeltuin en hopelijk ook de jeu de boules baan
- Ruimte om de speeltuin te behouden
- Leuk voor de kinderen en alles in het groen
- Speeltuinen in de wadi's zijn een prima idee
- Speeltuintje
- Behouden van speeltuin en groen is belangrijk
- Speeltuin behouden
- Speeltuin is top! - - Mooie locatie voor deze bouw
- Dat er eindelijk wat gaat gebeuren aan het stationsgebouw
- Past Maar niet hoger dan drie - - Geen doorgang van auto's tussen Spoorlaan en Ter Eycken
- Mooi dat hier een voetpad komt - - Passend
- Goed om deze plek in te vullen. Maar gezien de oppervlakte van het perceel is meer dan twee woningen mogelijk
- Wellicht interesse voor aankoop
- Prima in de bestaande stijl / straatbeeld
- De plaats
- Mooie oplossing deze twee koophuizen - - Het is heel fijn dat de muur achter Ter Eycken blijft gehandhaafd
- Mooie oplossing voor parkeren
4.3 Verbeterkansen
Verbeterkansen
Toelichting respondenten bij het aanwijzen van een verbeterkans
Er zijn in totaal 82 verbeterkansen aangewezen. Hierbij zijn 76 reacties achtergelaten. We hebben ze per deelgebied verzameld.
- - Waarom twee voetpaden richting spoorlijn? Hier lopen op dit moment mijn Ezels. Waar moeten die blijven?
- Speeltuin en ruimte boules behouden - - Deze weg aansluiten op de rotonde zodat niet al het verkeer van de wijk door de Acacialaan of Spoorlaan hoeft te rijden
- Deze weg niet veranderen naar fietspad maar gewoon laten zoals die nu is
- Graag een route voor auto’s i.v.m. te verwachtte drukte in de spoorlaan Aansluiting rotonde en weg andere kant op twee richtingen zodat verkeersdrukte kan worden opge-vangen Fietspad ligt er al bij het Geerbosch - - Rotonde wederom open maken om de Acacialaan verder te ontsluiten
- Ontsluiting rotonde vanwege bereidbaarheid en ontlasting verkeer in Acacialaan - - Vier woonlagen past totaal niet in de omgeving
- Handhaven aanzicht historische Plek treinrestaurant en geen vier bouwlagen
- Zeker geen vier hoog past niet in de omgeving daarnaast is het pand wat nu blijft staan een doorn in het oog en zeker niet geschikt bedoeld voor het aantal mensen dat daar permanent verblijft
- Vierhoog past niet in de omgeving en zou leiden tot inkijk in tuinen van woningen Ter Eycken. Alle woningen maximaal tweehoog maken
- Vier woonlagen is wel erg veel en past niet helemaal in het totale straatbeeld
- Geen hoog gebouw! Dat past niet bij de rest van deze wijk
- Geen vier maar twee woonlagen
- Voorkeur drie hoog i.p.v. vier hoog. Het pand staat al hoog t.a.v. Ter Eycken en daardoor oogt al vijf hoog. Raar in een gebied waar geen hoogbouw staat.
- Vier-laags appartement niet acceptabel; Indien verhuurappartementen en verhuurd door een particulier belegger zoals Van Hooft is er onvoldoende controle op de wijze van bewonen! Werkt verhuur aan uitzendorganisaties met nog meer arbeidsmigranten in de hand! Dat is niet wenselijk als het gaat om behoud van het zgn. rustige karakter! U zou er de politiemeldingen eens op na moeten slaan! Bovendien wordt er voorbijgegaan aan het parkeerprobleem dat zal volgen. Op dit moment is er al sprake van zware overbelas-ting van de parkeerruimtes en wordt er op geen enkele wijze gehandhaafd op parkeerverbod
- Hier ook twee-hoog gaan bouwen! Vier-hoog past helemaal niet in de wijk. Als t.z.t. eventueel het oude station wordt herbouwd is het al helemaal geen gezicht als daar een vier-hoog gebouw achter staat.
- Handhaven aanzicht historische plek treinrestaurant en geen vier bouwlagen - - Huizen naar links schuiven en speeltuin en boules behouden
- Beide gebouwen meer naar het westen, dan wordt de speeltuin nog groter
- Mag niet te hoog worden
- De uitstraling van de modulaire woningen valt niet uit te leggen in relatie tot uw wens om het stationsgebouw in oude stijl te doen herleven. Geen enkele harmonie te ontdek-ken - - Jeu de boules baan mis ik in het ontwerp. Hier wordt geregeld gebruik van gemaakt.
- Twee speeltuintjes een met en een zonder wadi
- De speeltuin moet niet gesplitst worden. Voor de ouders geen overzicht zo. Beter de hele speeltuin in het midden van de huisjes. Eventueel het eerste gebouw wat meer naar de Acacialaan. Speeltuin in een wadi lijkt me niet zo’n goed idee. Water en kinderen zeker niet. Geen water bij een speeltuin.
- Laat de speeltuin vooraan staan inclusief de jeu de boules baan. En zet de huizen dichter bij elkaar, zodat de speeltuin apart blijft vooraan in de wijk voor grote en kleinere kin-deren. Dus niet tussen de huizen. Op twee plaatsen apart speeltoestellen werkt niet als je verschillende leeftijden hebt.
- Zoals ik de kaart bekijk komen er twee speeltuintjes? Met een ervan een wadi ? Dat lijkt mij een prima toevoeging
- Te groot stuk tussen de huizen. Opschuiven naar links. Zodat meest rechtse blok ook mee opschuift.
- Speeltuin niet verdelen in twee plekken maar openbaar aan de kant van de Acacialaan zodat deze voor iedereen lees de hele wijk bereikbaar is - - Zet deze huizen aan de andere kant van de transformatorhuisjes . Dus de woningen bij elkaar.
- De speeltuin behouden; er is namens de buurt een paar jaar geleden hard gewerkt om deze te behouden Nu gaan jullie in het volgende plan weer de speeltuin afpakken. Dit is de plek waar mensen bij elkaar komen. De wijkvereniging houdt al haar activiteiten in de speeltuin en jeu de boules baan Dit mag nooit gebeuren.
- Verplaatsen in richting Acaciastraat, zodat er ruimte is voor één grote speeltuin tussen de twee wooncomplexen. Dit is voor de overzichtelijkheid en daarmee veiligheid van spelende kinderen gewenst.
- Opschuiven naar links
- Liever achter stroomhuis
- Speeltuin behouden zoals deze nu is. Starten met bouwen achter het transformatorhuisje
- Liever voorbij stroomhuis
- Plaats beide gebouwen aan de Acacialaan, zodat het speelveldje één aaneengesloten geheel blijft.
- Deze blok verder in de richting van de Spoorlaan, voorbij de trafo huisjes, om het speeltuintje in zijn huidige vorm te behouden. Alleen maar grondgebonden woningen en altijd haaks op de erfgrenzen van de woningen in Ter Eycken. - - Door het schuiven naar links van de blokken, blijft de speeltuin waar hij nu is
- Handhaven jeu de boules baan en deel huidige speelplaats
- Huidige speeltuin en jeu de boules behouden, al jaren favoriet bij buurtbewoners !!!!!!!!!!!! En waar moet de huidige wijkvereniging naar toe met zijn activiteiten. Verder nergens geen plek meer. Er wordt totaal geen rekening gehouden met wat de bewoners van de wijk ervan vinden!!!
- Voor alle doelgroepen in de wijk is de speeltuin geschikt; van peuters, kleuters, opgroei-ende jeugd, maar ook voor de ouderen. De speeltuin voldoet voor de bewoners in de wijk, maar ook van buiten de wijk. Het is een ontmoetingsplaats voor jong en oud en er wor-den door de wijkvereniging activiteiten georganiseerd (Koningsdag, jeu de boules compe-titie, spelletjesmiddag e.d.) Om bovenstaande reden is samen met de gemeente in 2017 besloten dat de speeltuin in deze vorm behouden zou blijven.
- Speeltuin laten zoals deze is. Huizenblok opschuiven richting travohuisje. Travohuisje aan einde van huizenblok - - Het lijkt er nu op dat de toegang voor deze nieuwe bewoners nu gaat via de Acacialaan. Deze weg is nu al een probleemgeval m.b.t. parkeren en doorgang. Dat probleem gaat op deze manier nu nog groter worden!
- Parkeren in het groen. Veel verlies van groen nu - - Svp dit stuk ook opknappen. Er is zeer veel overlast door die Roemenen die daar zitten. En ook het naastgelegen pand Theiner aanpakken.
- Ondanks dat deze industrie uitziende gebouwen met woonvoorzieningen voor arbeids-migranten moet de gemeente desnoods afdwingen dat die ook verdwijnen en vervangen worden door in de nieuwe situatie passende woonvormen. Dat daar arbeidsmigranten wonen hoeft geen probleem te zijn echter van hen en de eigenaren van de panden mag verwacht worden dat men zich aanpast aan de omgeving. Integratie is over en weer belangrijk voor een veilige en schone woonomgeving voor alle partijen!!
- Ook slopen en fatsoenlijk pand terugplaatsen passend in de omgeving met bewoners die geen overlast veroorzaken en het milieu niet vervuilen met lekkende op de stoep gepar-keerde auto’s en geen rotzooi in de directe omgeving achterlaten
- Het Roemenenhotel en Theiner dienen te verdwijnen!! Er is al veel overlast in de omgeving zoals: vuil, ratten en geluidsoverlast. Er wonen inmiddels misschien wel 25 personen waaronder ook kleine kinderen. Dit is een zéér gevaarlijke woonlocatie. Er zal maar brand uitbreken in deze kleine "hokjes" Dit is straks een zwarte vlek in een mooie nieuwe woonomgeving. Bedenk ook dat de huidige bewoners (Roemenen) nu ook ca 10-15 voertuigen parkeren!! Dit mag natuurlijk NIET ten koste gaan van de parkeerplaatsen voor de nieuwe bewoners.
- Vanwege vele overlast ook deze gebouwen opruimen net als café Don Pedro op de hoek nu wordt voorgesteld, meenemen in plan! Kan dat niet ook een gebouw worden als het gebouw wat nu i.p.v. Don Pedro komt maar dan 1 etage lager?
- Zowel voormalig Theiner kantoor als ‘woonhuis’ Roemenen slopen en aldaar in het project passende woonruimte realiseren
- Heel jammer voor het totale beeld EN voor de nieuwe bewoners dat dit pand blijft bestaan.
- Het is een gemiste kans dat het pand van Theiner en het verblijf van de arbeidsmigran-ten blijft. Blijft een gevaarlijke woonplek en ook zorgt voor veel overlast zoals geluid en afval.
- Het plan om zoveel woningen te bouwen in deze hoek, kan alleen slagen als dit gebouw van Theiner en de andere twee particulieren erin meegenomen worden. Dus verwijderd worden. Het aantal verkeersbewegingen zal desastreus zijn voor de omliggende wegen. De Acacialaan en de Spoorlaan zullen overbelast worden. Dus verkeerstechnisch ontoe-laatbaar! - - Waarom wordt hier met de bouwstijl geen aan sluiting gezocht bij het plan Ter Eycken. Bovendien werkt het bouwen van deze woningen leegstand in de hand want wie wil er wonen in een tuin vol ratten en met een uitkijk op een verpauperd pand bewoond door mensen die geen enkel normbesef hebben?
- Rekening houden met in- en uitrijden verkeer in de wijk + parkeerplekken, rotonde openen aan einde parallelweg is misschien een optie.
- Geen ramen aan zijkant woning
- Geen doorgang, is er nu ook niet wordt niet gemist.
- Bestaande muur laten staan en voetpad laten vervallen Dit geeft geen enkele toevoeging daar in Ter Eycken geen kinderen wonen die gebruik maken van speeltuin (het zijn alle-maal levensbestendige woningen met oudere bewoners. Ik voorzie dat het pad alleen maar door schooljeugd zal worden gebruikt wat vervolgens overlast veroorzaakt bijko-mend voordeel van het laten vervallen van wandelpad is dat het kosten bespaart
- Voetpad sluiten. Geen toegevoegde waarde plus het levert extra parkeerplekken op
- Doorgang heeft geen toegevoegde waarde voor bewoners van Ter Eycken en voor de bewoners van de nieuwe woningen omdat via Ter Eycken geen kortere aansluiting is om naar het Centrum te lopen of te fietsen. Het is ook kosten verhogend.
- Voetpad verwijderen en groenstrook tegen perceel Ter Eycken 10
- Graag zou ik hier een groenstrook zien komen i.p.v. wandel / fietspad waardoor mijn privacy gewaarborgd is daar er twee woningen zijn gepland wat direct aan mijn tuin grenst mogelijk is deze strook te koop zodat ik hier zelf een groenstrook kan creëren
- Onnodige doorloop dat uitkomt op Ter Eycken waar geen trottoir is terwijl dit gelegen-heid biedt tot rondhangen. Er is een goed alternatief via de Spoorlaan met trottoirs. - - Seniorenwoningen hebben slaapkamers op begane grond, dicht tegen einde erfgrens. Parkeren gaat onherroepelijk geluidsoverlast geven. Slapen met de raam opengaat dan eigenlijk niet meer! Maar ook overlast in tuin van uitlaatgassen door starten en (achter-uit) inparkeren.
- Hoe zit het met de verlichting bij de parkeerplaatsen? Schijnt ook allemaal in mijn tuin. De uitlaatgassen van die auto’s komen in mijn tuin. Niet fijn. Blijft dat hegje wat er nu staat daadwerkelijk staan? Zodat de auto's niet pal achter mijn schutting staan.
- Parkeerplaatsen bij de muur: onze achtertuin grenst aan de muur. Ter Eycken 18. Door de hoge muur hebben wij met regelmaat weerkaatsing van geluiden uit de omgeving. Bij-voorbeeld: op het woonerf draait een auto stationaire, het lijkt net alsof de auto in onze achtertuin staat. Dus graag geluidsmetingen uitvoeren. Met name de weerkaatsing van geluiden.
- Parkeerplaatsen aan de kant van de Paralelweg Zuid maken
- Rekening houden met in- en uitrijden verkeer in de wijk + parkeerplekken, rotonde openen aan einde parallelweg is misschien een optie. - - Parkeerplaats einde van de Acacialaan. Te dicht bij de woningen Ter Eycken
- Meer ruimte voor parkeren en ontsluiting niet enkel via Acacialaan. Door zoveel wonin-gen toe te voegen ontstaat er nog meer parkeer druk. Nu wordt er al veelvuldig op straat geparkeerd. Parkeerplekken komen we te kort. En met een doodlopende weg wordt dit probleem alleen maar groter. Desnoods parkeren in het groen. - - Drukte bestaande weg en zeker extra door extra woningen die hierbij gaan komen
- - Graag het wandel / fietspad weghalen. Doel om de toegangsmogelijkheden tot Ter Eycken te beperken en ook om de rustige sfeer te behouden. Deze doorgang heeft voor de nieuwe bewoners nauwelijks tijdwinst om ergens te komen. Verder denk ik dat de bewoners in Ter Eycken deze doorgang ook niet willen en/of hier behoefte aan hebben!! (Tevens denk hierbij ook aan criminelen activiteiten.)
- Er staat nu een grote boom die ervoor zorgt dat er vanaf Theiner GEEN zicht op onze tuinen is. Deze boom moet blijven staan!! er is al veel "zicht" ingeleverd op onze tuinen i.v.m. de nieuwe woningen in de Spoorlaan.
- Geen doorgang, die huizen die gebouwd worden aan Ter Eycken kunnen alleen via Ter Eycken eruit en niet via een verbinding met de Spoorlaan
- Graag zou ik hier een groenstrook zien komen i.p.v. wandel / fietspad waardoor mijn privacy gewaarborgd is daar er twee woningen zijn gepland wat direct aan mijn tuin grenst mogelijk is deze strook te koop zodat ik hier zelf een groenstrook kan creëren - - Verkeer in de Acacialaan. Te veel auto’s staan geparkeerd aan beide zijden van de straat. Eenrichtingsverkeer is misschien een mogelijkheid.
- Verkeershinder in de Acacialaan
4.4 Suggesties
Suggesties
Toelichting respondenten bij het aanwijzen van een suggestie
Er zijn in totaal 52 suggesties aangewezen. Hierbij zijn 50 reacties achtergelaten. We hebben ze per deelgebied verzameld.
- - Herbouw stationsgebouw op basis van bouwtekeningen van weleer
- Koffie en theehuis aan het spoor tevens toeristisch informatiepunt - - Betrekken bij groen. Park-groene omgeving met de treinen erbij
- - Doe dit pad weg en schuif de huizen op en de speeltuin vooraan laten bij de jeu de boules baan.
- Weg twee richtingen in de Spoorlaan en Acacialaan nu al te druk door de huizen die geplaatst zijn achter de lts en aan de spoorlaan waar in het vorige plan nog werd gesp-roken over een wadi met een hele grote mooie boom omdat alle eikenbomen moesten worden verwijderd uit de spoorlaan deze belofte is niet nagekomen In de spoorlaan wonen gezinnen met jonge kinderen
- Maak hier parkeerplaatsen. Dus verplaats de parkeerplaatsen hiernaartoe, dan is die overlast weg bij de achtertuinen.
- Fietspad?? waarvoor, aan de andere kant van het spoor wordt nu toch het snelfiets pad gerealiseerd?? totale onzin
- Ik vraag me af of het wel een goed idee is om de Paralelweg-Zuid af te sluiten. Acacia-laan en Spoorlaan worden zo wel erg druk. Of de rotonde weer openen, dat lijkt me niet verkeerd. Dan kan het verkeer iets beter weg hier. Nu al veel geparkeerde auto’s in de Acacialaan. Het wordt een puinhoop daar. Wat te denken van vrachtwagens die van alles komen afleveren aan de bestaande huizen en de nieuwe die hier komen wonen. Die moeten toch rond kunnen rijden. Dat kan dadelijk alleen door de Kolenkampenstraat of Ter Eycken.
- Trottoir naast fietspad! I.v.m. elektrische fietsen en fatbikes die erg hard rijden. Trottoir is veiliger voor wandelaar
- Fietspad
- Ook voor autoverkeer toegankelijk houden - - Op deze locatie een wateroverloop maken i.p.v. in speeltuin. Dit gebied ligt al lager en zal daardoor tot minder overlast zorgen
- Meer spelen
- Als er twee voetpaden moeten komen, dan graag achter mijn Ezelstal door. - - Rotonde open maken en van Parallelweg-Zuid een doodlopende straat maken tot aan de Spoorlaan. Om sluipverkeer te voorkomen de Acacialaan en de Populierenlaan afsluiten op het einde. De huidige bewoner van de Parallelweg-Zuid kan het huis dan enkel berei-ken via de rotonde. Met deze suggestie komen de parkeerplaatsen van het plan ook aan de Parallelweg-Zuid.
- Graag een toegang vanaf de nabijgelegen rotonde voor de bewoner van dit nieuwe plan. Zorg ervoor dat deze bewoners niet de Acacialaan kunnen gebruiken als uitgang, maar de rotonde moeten gebruiken als uitgang. Wellicht is een 'Een Richtingsverkeer' gedach-te voor de Acacialaan, vanaf de ingang Wilgenstraat tot de Esdoornstraat, dan een goede oplossing.
- Laadpaal
- Laadpalen neerzetten bij parkeervakken
- Er zijn vier toegangswegen naar deze wijk en maar twee uitgaande wegen. Om de twee uitgaande wegen (Acacialaan en Spoorlaan) te ontlasten de Acacialaan aan laten sluiten aan de rotonde bij de spoorwegovergang voor uitgaand verkeer.
- Realiseer op de rotonde aan de Populierenlaan een mogelijkheid om uit de wijk te rijden. Met de ontwikkeling van deze ca. 40 extra wooneenheden zal de verkeersdruk op o.a. de Acacialaan toenemen als de huidige situatie daar niet aangepast wordt. Dit is een lange rechte straat en ondanks dat die binnen de 30 km zone valt wordt er veel te hard gere-den. Tijdens de reconstructie is daar tevergeefs aandacht voor gevraagd. Extra parkeer-vakken / stroken in de lengterichting van de straat zijn zeer gewenst. Ook zijn verkeers-remmende maatregelen noodzakelijk.
- Openstellen voor autoverkeer i.v.m. ontlasting verkeer Acacialaan - - Open de rotonde weer. Daardoor wordt de Acacialaan ontlast en ook de doorstroming via de Populierlaan buiten het centrum ongeleid.
- I.v.m. de te verwachten verkeersdrukte dient men de rotonde wederom GEHEEL te ontsluiten. Dit ontlast de Acacialaan, Vensestraat en Spoorlaan. Nu zijn er vier toe-gangswegen de wijk in en twee wegen om eruit te komen - - Nu is het drie tot vier lagen. Neem s.v.p. twee tot drie woonlagen in overweging
- Drie en twee laags gebouw lijkt mij mooier op deze hoek, rekening houden met ooit te realiseren van station huisje? - - Er is aangegeven (in november) dat er ongeveer 20 woningen zouden komen (het pand van Van Hooft niet meegerekend). In dit plan zouden er op hetzelfde stuk 30 woningen komen. Dat is 50% meer! In een mooi filmpje van de gemeente over modulaire wonin-gen, worden leuke kleine woningen getoond met een klein tuintje op de begane grond. Van dit filmpje blijft in het plan niets over. Dhr. Van Hooft heeft ook niet gevraagd om drie en vier hoog. Dit is totaal niet passend in de wijk. Is niet wat de gemeente voorge-spiegeld heeft. Wat zijn de welstandseisen? (en mogen de aanwonenden ook hun wen-sen uiten?)
- - Ga en blijf in contact met de omwonenden. Dit was ook een overgeslagen stap bij de vorige herinrichting tijdens de "inspraak" avond lag er een plan daar is toen geluisterd naar kritiek en een werkgroep met betrokkenen heeft met name voor de Vensestraat inspraak gekregen en er is op goede wijze samengewerkt. Wij moeten er wonen jullie niet dat maakt een groot verschil
- Vergroten speeltuin door wooncomplex van 16 woningen meer in richting van Acacia-straat te verplaatsen. Door één grotere speeltuin is het voor ouders / verzorgers over-zichtelijker hun kinderen in de gaten te houden. Daarmee wordt veiligheid vergroot.
- Laat de jeu de boules baan wel terugkomen in het plan
- Wadi's aan de overkant is beter, nu staan de speeltuinen altijd onder water of zijn drassig - - Blokken zijn te hoog en staan niet haaks op de tuinen van Ter Eycken wat de inkijk in de tuinen / woningen bevorderd
- Dit pand opschuiven richting het westen naar de andere twee panden zodat de bestaan-de speeltuin op deze plaats gehandhaafd kan worden en niet opgesplitst in twee delen en de jeu de boules baan kan worden behouden
- Deze woningen wat meer naar de weg toe en dan in het midden tussen de twee blokken de speeltuin. Speeltuin niet in tweeën delen. Geen overzicht voor de ouders.
- Vrij dicht gesitueerd bij bestaande huizen Ter Eycken - - Tot aan de bosjes huidige speeltuin en jeu de boules baan behouden, speeltoestellen en zandbak verplaatsen (er is daar nog ruimte genoeg)
- Speeltuin behouden!!
- Ik ben heel benieuwd naar de terugkoppeling. En wat er wel of niet met de aanbevelingen gebeurt.
Vertrouwen van de Koolenkampen is een dun lijntje omdat er te veel is doorgevoerd op niet democratische wijze.
Verkeersveiligheid met zoveel woningen en dus veel auto’s is echt een belangrijk thema. Ik hoop niet dat er gewezen wordt naar een andere afdeling van de gemeente want mijns inziens is dit ook jullie verantwoordelijkheid. - - Opkopen en herontwikkelen!!!! U heeft al te veel goede kansen gemist !!
- - Pas hier iets bouwen als de vervallen gebouwen afgebroken zijn en de bewoners daar weg zijn.
- Maximaal twee woningen - - O.a. op deze plaats, maar ook op andere plaatsen: voldoende verlichting.
- Muur doortrekken
- Zou mooi zijn als er tegen bestaande muur klein groenstrook komt en dan wandelpad en dan parkeerplaatsen
- Hopelijk wordt dat nieuwe straatje geen doorgaand verkeer. Het lijkt niet helemaal afgesloten. Gaan auto’s hier niet overheen rijden? Daar maak ik me toch zorgen om. - - Wij zouden graag een poort in de muur willen hebben, zodat wij een achterom hebben. Ter Eycken 18.
- Parkeerplaatsen pal achter de tuinen is zeer ongewenst. Ook i.v.m. de uitlaatgassen die de tuin in vliegen, dichtslaan van portieren, krabben van bevroren ruiten, afscheid ne-men. De mensen die daar wonen zijn veel al op leeftijd en slapen aan de achterzijde beneden, dus die gaan daar veel last van hebben. - - Maak van de Spoorlaan vanaf de Koolenkampenstraat een eenrichtingsweg zodat men hier alleen uit de wijk kan rijden
- - Obstakels op voetpad aanbrengen om fietsers te dwingen af te stappen
- Graag dit doodlopend maken (zoals het nu ook is ) om zo geen sluiproute voor fietsers te creëren
- De Vensestraat (nee, staat niet op de kaart) weer tweerichtingsverkeer maken, zoals jaren geleden belooft, zodat ook dit verkeer niet allemaal door de Spoorlaan of Acacia-laan hoeft te rijden. Daar is tenslotte de aansluiting op de Gasthuisstraat speciaal voor aangepast zodat er meer overzicht zou zijn als men uit de Vensestraat komt gereden. - - Maak van de Acacialaan vanaf de Wilgenstraat een eenrichtingsweg zodat men alleen via de Spoorlaan en de te realiseren ontsluiting op de rotonde aan de Populierenlaan / Vorstenbosche weg de wijk uit kan rijden. Bij deze rotonde géén mogelijkheid maken om de wijk in te rijden!!
4.5 Algemene vragen, opmerkingen en suggesties
In het totaal hebben 29 respondenten vragen gesteld, opmerkingen gemaakt of algemene suggesties achtergelaten. Deze zijn hieronder opgesomd per thema. Er is één reactie ontvangen per e-mail. Deze reactie is na overleg met de respondent integraal opgenomen als bijlage B. Delen van deze reactie zijn hieronder bij het desbetreffende thema toege-voegd.
Vraag
Algemeen en proces
- Dat er woningen moeten komen begrijp ik. Het concept vind ik prima en ook de presentatie was goed, ook de manier waarop bewoner hun mening kunnen ge-ven!
- Positief: veel groen en speelfaciliteiten, betaalbare woonruimte, kritisch: sloop voormalige horecapand, zeer kritisch: handhaven woonhuis met Roemenen en voormalig Theiner pand
- Pak s.v.p. het pand van Theiner en de Roemenen aan. Dit zorgt voor veel overlast. Het ziet er niet uit, rommel, ratten, prostitutie etc.
- Wat zijn de vooruitzichten v.w.b. het afschuwelijke witte gebouw aan de Spoorlaan en de bebouwing van het al jaren braakliggende terrein achter de vroegere ambachtsschool?
- Wij wensen wel op de hoogte te worden gehouden van de verdere ontwikkeling van het plan. Dit is namelijk bij de realisatie van de woningen van Area op de Spoorlaan (pal achter ons) geheel misgegaan.
- Wanneer wordt plan definitief voorgelegd aan organen die besluit nemen?
- Graag een concrete terugkoppeling waarin ook nog ruimte voor overleg is
- Er is een plan getoond. Terwijl er in oorsprong zes plannen waren. Waarom niet samen gekeken naar de zes plannen, zodat een plan recht doet aan de wijk, zijn inwoners en de direct omwonenden en aanwonenden?
- Graag zouden we de andere plannen in willen zien
- Al met al is het een mooi plaatje en een mooi praatje wat gehouden werd, maar het plan doet op geen enkel punt recht aan de wijk, de omwonenden en de aanwonenden. Jammer!
- In de brief van november 2023 over de plannen voor de stadshobbywerkplaats voor mogelijk versnelde bouw van modulaire woningen, bleef de speeltuin on-gemoeid! Hij voldoet ook. Geen gemeenschapsgeld verkwanselen aub.
- Er is te weinig ruimte om alles uit te leggen over, speeltuin, hoeveelheid en soort woningen, verkeer, parkeren, groen, eerdere toezeggingen en onbetrouw-baarheid gemeente. Zie bijlage.
- Wat voor huursegment wordt hier gerealiseerd? Of zit hier ook sociale koop tussen?
- Ik adviseer u om eens beter te luisteren naar de bewoners, meer te doen aan leefbaarheid in de wijk, handhaving op te voeren. De hoek Spoorlaan / Parallel-weg / Acacialaan begint meer en meer op een "verdomhoekje" te lijken. Doe daar eerst iets aan en realiseer daarna woonruimte zoals onlangs gedaan is in de Spoorlaan en de Ambachtstraat.
- Tijdens de bijeenkomst is er een plan getoond. Nu hoorden we op de bijeen-komst dat er in oorsprong zes plannen waren. Hiervan heeft de gemeente er een gekozen, zonder enige inspraak van de omwonenden. Hoe kan er dan gesproken worden dat de omwonende inspraak hebben. Waarom niet samen met de be-woners gekeken naar de zes plannen en met elkaar tot een plan komen wat recht doet aan de wijk, zijn inwoners en de direct omwonenden en aanwonen-den? Dit kan nog steeds! Al met al is het een mooi plaatje en een mooi praatje wat gehouden werd, maar het plan doet op geen enkel punt recht aan de wijk, de omwonenden en de aanwonenden. Jammer! Jammer ook dat Maptionnaire een omgevingsdialoog genoemd wordt. Met elkaar in gesprek gaan is wat een dialoog inhoudt. Dat is dan ook wat we graag willen, over andere mogelijkhe-den. Er is zeker iets moois te bedenken voor ongeveer 20 huishoudens op de plaats (buiten de speeltuin) die ervoor gereserveerd is. Ook m.b.t. het verkeer en parkeerplaatsen, daar zijn we van overtuigd. Graag willen we in gesprek over andere opties! (Zie bijlage B).
Verkeer:
- Ik maak me zorgen over verkeershinder in de Acacialaan. Zeker in combinatie met onoverzichtelijk / smalle stuk waar aan beiden kanten geparkeerd wordt. Door dit plan nog meer verkeers- en parkeerhinder.
- Prima plan en de genoemde aandachtspunten voor de verkeersafwikkeling leven breed in de wijk
- Misschien nadenken over eenrichtingverkeer op laatste deel van Acaciastraat naar nieuwe plan om zo verkeersoverlast te minimaliseren
- Er komt veel te veel verkeer in de wijk door de Acacialaan en Spoorlaan. En een fietspad ligt er al aan de andere kant van het spoor
- Niet alleen een fietspad. Maar absoluut met een trottoir! Er wordt daar veel gewandeld. Elektrische fietsen , big wheels en kinderwagens moet je zeker niet op hetzelfde pad hebben waar voetgangers ook gebruik van maken. Doorgang verkeer goed in beeld brengen. Speeltuin houden op de plaats waar hij nu is. Zeker niet tussen de huizen. Tijdens de bouwperiode speeltuin behouden, wordt veel gebruik van gemaakt.
- Staan er parkeerplaatsen in de groenstrook van de Acacialaan getekend. Doordat het uitzicht vanuit Acacialaan belemmerd wordt is ons minder waard. Hoe gaan jullie daar mee om?
- Voldoende parkeerplaatsen om de huidige parkeerproblemen op te vangen.
- Hoe gaat de ontsluiting van het extra verkeer plaatsvinden? De Acacialaan is al smal en er moeten ook nog auto’s langs de kant geparkeerd worden omdat er onvoldoende parkeerplek is waardoor er nu al geen ruimte is om gelijktijdig in beide richtingen te rijden ook niet voor auto en tegemoetkomende fiets als er voertuigen langs de kant staan geparkeerd.
- Let goed op het verkeer, want als er een aansluiting op de rotonde komt kan iedereen daardoor heen om het stoplicht te vermijden. Laat alleen een (gedeel-te) van de wijk aansluiten op de rotonde. De Acacialaan is veel te smal en on-overzichtelijk om er ook nog sluipverkeer bij te krijgen. De belasting is al hevig genoeg met 28 nieuwe woningen aan de Parellelweg-Zuid (en waarom wordt deze bestaande weg afgesloten, prima mogelijkheid om éénrichtingverkeer te regelen voor de gehele wijk)
- Drukte verkeer aandacht geven. Misschien rotonde open.
- De Acacialaan en de Spoorlaan zijn al overbelaste straten, waarvan het in de Acacialaan ook voor onveilige situaties zorgt. Hiervan is ook al verschillende keren melding gemaakt bij de gemeente. Als er dan, zoals in het plan bedacht ook nog een deel van de Parallelweg-zuid afgesloten gaat worden voor auto’s, komt werkelijk alles neer op de bovengenoemde straten. Wanneer er 40 of meer huishoudens zouden komen, wordt dat er niet beter op. Met minder huis-houdens wordt het verkeersprobleem minder groot. Evt. zou de Acacialaan aan het einde afgesloten kunnen worden (net als de ventweg van de Populierenlaan bij de rotonde). Als de Parallelweg-Zuid een doodlopende straat wordt tot aan het pand van Van Hoof, enkel vanuit de rotonde te bereiken zou dat een moge-lijke oplossing zijn. De parkeerplaatsen zouden dan uiteraard ook aan deze dood-lopende weg komen (bijlage B).
- Aan de Ter Eycken staan seniorenwoningen. Die hebben de slaapkamer bene-den! Nu zijn de parkeerplaatsen tegen de tuinen van deze woningen bedacht. Dit is slechts enkele meters van slaapkamers vandaan, wat onherroepelijk geluids-overlast gaat geven. Deze geluidsoverlast is er natuurlijk ook wanneer je in je tuin zit. En dan is er nog de stank van de uitlaatgassen bij het starten en inparke-ren. Er is hier totaal geen rekening gehouden met de aanwonenden. Dus graag de parkeerplaatsen op een andere plaats bedenken! (bijlage B).
Bouwhoogte woningen:
- De hoogbouw op de hoek past niet in onze wijk
- Het gepresenteerde plan met dit aantal woningen in buiten proportioneel in verhouding met de grootte van de plek en de beperking door de transformator-huisjes. De hoogte van de bebouwing is te hoog wat privacy betreft voor de hui-dige bewoners.
Aantal woningen
- Er is zeker iets moois te bedenken voor ongeveer 20 huishoudens en de plaats die ervoor gereserveerd is. Ook voor verkeer en parkeerplaatsen, daar zijn we van overtuigd.
- Het plan was om maar 20 huizen te zetten, dit is gewoon stilzwijgend veran-derd.
- Nog geen half jaar geleden is aangegeven dat er ongeveer 20 woningen zouden komen (het pand van Van Hoof niet meegerekend). In dit plan komen er nu op hetzelfde stuk 30 woningen. Dat is 50% meer! Daarnaast zouden er op het pand van Van Hoof nog 9 tot 12 woningen komen, dan zit je al op 40 of meer. En dan wordt er genoemd dat het rustige karakter behouden moet blijven! Tijdens de bijeenkomst werd gesproken over de noodzaak van veel woningen. Wat wij niet ontkennen, maar toen de brief in november 2023 de deur uit ging om aanwon-enden te informeren, was er al deze woningnood (en al veel langer ook). Toen is ervoor gekozen om uit te gaan van ongeveer 20 woningen, wat ook passend in de wijk zou zijn!
- Het is dus:
- Totaal niet wat er 5,5 maand geleden door de gemeente voorgespiegeld is!
- Het is misleidend en niet goed voor de betrouwbaarheid van de gemeente Veghel.
- 40 of meer woningen / huishoudens is veel te veel voor zo’n klein stukje wijk. Je behoud het rustig karakter van de omgeving niet met zoveel huis-houdens, integendeel!
- Zoveel huishoudens geeft meer verkeersproblemen.
- Met minder woningen ook minder ruimte nodig voor parkeren, waardoor er meer groen behouden blijft.
- Twee, drie en vier hoog is niet passend in de wijk. Wat zijn de welstandsei-sen? (en mogen de aanwonenden ook hun wensen uiten?) (zie bijlage B)
Woningtypen
- Er is door de gemeente een mooi filmpje de wereld in gebracht over modulaire woningen, waarin leuke kleine woningen worden getoond met een klein tuintje op de begane grond. Het plan is, twee woningen op elkaar, dicht naast elkaar. En dan heb we het nog niet eens over het pand van Van Hooft, wat drie en vier hoog is. Wij begrijpen ook van dhr. Van Hoof (waar we op 16 mei mee spraken) dat hij deze wens helemaal niet geuit heeft! Kortom van dat mooie filmpje blijft niets over in het plan. Het zou dus mooi zijn als niet alleen de woningen die bedacht zijn voor Ter Eycken aansluiten bij het karakter van de bestaande be-bouwing, maar dat ook de andere woningen daarbij aansluiten.
Ook dit is:- o Niet wat de gemeente voorgespiegeld heeft.
- o Het is misleidend en niet goed voor de betrouwbaarheid van de gemeente Veghel.
- o Niet passend in de wijk. Wat zijn de welstandseisen? (en mogen de aan-wonenden ook hun wensen uiten?) (zie bijlage B)
Speeltuin en Jeu de boules
- Waar kan straks Wijkvereniging De Koolenkampen nog terecht?
- Speeltuin kinderen en boules baan behouden zoals eerder beloofd was anders hiervoor gunstige ruimte dicht bij realiseren drukte verkeer goed bekijken? Ro-tonde open voor aan en afvoer.
- Laat de jeu de boules-baan liggen. En ook de Speeltuin. Ga met de huizen richting Sportcafé. Daar is ruimte genoeg voor.
- Het gedeelte van de speeltuin en jeu de boules baan wordt altijd intensief gebruikt voor allerlei activiteiten van de wijk. Dus dat MOET blijven. Het is een zeer rustige wijk die nu overvol wordt.
- Voor alle doelgroepen in de wijk is de speeltuin geschikt; van peuters, kleuters, opgroeiende jeugd, maar ook voor de ouderen. De speeltuin voldoet voor de be-woners in de wijk die er gebruik van maken, maar er komen ook veel gebruikers van buiten de wijk. Het is een ontmoetingsplaats voor jong en oud en er worden door de wijkvereniging activiteiten georganiseerd (koningsdag, jeu de boules competitie, spelletjesmiddag e.d.). Ook kinderopvang het Kroontje (die binnen de wijk valt) komen in de speeltuin met hun peuters en kleuters. Het spelen heeft hier (al) een prominente plek! Om bovenstaande reden is samen met de gemeente in 2017 besloten dat de speeltuin in deze vorm behouden zou blijven. Want ook toen waren er plannen voor de bouw van woningen op de plaats van de stadshobbywerkplaats. Ook in de brief over de plannen voor de stadshobby-werkplaats voor mogelijk versnelde bouw van modulaire woningen, bleef de speeltuin ongemoeid. De plaats waar gebouwd zou worden was vormgegeven met een stippellijn en bestond uit de ruimte waar de stadshobbywerkplaats stond en daar waar de gymzaal stond.
bron Stadkrant Veghel
Daarnaast is het zo dat wanneer een speeltuin voldoet aan de wensen van de mensen die er gebruik van maken, je geen gemeenschapsgeld hoe te verkwan-selen door er iets anders van te willen maken (zie bijlage B)
Groen en water
- Meer oog voor groen en ruimte voor parkeren.
- Gezien de klimaatverandering ben ik bang dat de speeltuin regelmatig ontoe-gankelijk is vanwege wateroverlast
- Groen is mooi, heel mooi, maar niet ten koste van zoveel. De kracht van het groen rondom het Duits Lijntje is een feit, dit hoeft niet versterkt te worden. Het groen wordt door de hoeveelheid parkeerplaatsen enkel kleiner! Behoud zoveel mogelijk groen!! Er werd benoemd wat voor mooi uitzicht het is. Voor de nieuwe bewoners misschien wel, maar voor de huidige aanwonenden wordt het vrije uitzicht, voor een groot deel, ontnomen met dit plan. Met minder woningen, naast elkaar en niet op elkaar, blijft er meer vrij uitzicht voor de direct aanwon-enden behouden! Er zijn dan minder parkeerplaatsen nodig, en blijft er meer groen over. De nieuwe bewoners hebben dan alsnog uitzicht op het groen (Bijla-ge B).
Interesse woning
- Ik zou graag informatie ontvangen over de twee woningen die gebouwd gaan worden.
- Hoe kom ik in aanmerking voor een koopappartement ?
Inleiding
De gemeente is verheugd te zien dat zoveel mensen de moeite hebben genomen te reageren op het plan, en gaat haar best doen het plan zoveel mogelijk te verrijken met de vele suggesties. Het aanpassen zal echter wellicht voor de ene persoon als een verbete-ring worden gezien, maar tegelijkertijd voor de ander als een verslechtering. De gemeente houdt dan ook vooral de integraliteit van het plan in gedachten, waarbij het zo goed mogelijk dienen van het brede maatschappelijke belang voorop staat. Hoewel niet op iedere opmerking in detail wordt ingegaan in dit verslag, geven we in dit hoofdstuk wel een aantal reacties en verduidelijkingen.
Onderstaand wordt ingegaan op een aantal punten die vaker terugkomen.
Nog niet ingegaan is op de ontwerpaspecten; we weten nu immers nog niet op welke wijze het ontwerp aangepast gaat worden n.a.v. deze participatieronde. Tijdens een volgend communicatiemoment, als het ontwerp nader is uitgewerkt, willen we dan alsnog doen.
Begrenzing locatie
Bij de brief van november 2023 zat inderdaad een kaartje met daarop de begrenzing van de voormalige stadhobbywerkplaats en de locatie van de voormalige gymzaal. Tussen dat moment en de avond in mei jl. is de gemeente aan de slag gegaan met het (laten) maken van een aantal schetsen en ideeën.
Ook is de gemeente in gesprek gegaan van meneer Van Hooft, eigenaar van het pand aan de Spoorlaan 27. Het bleek beter om een gezamenlijk plan te maken, dan beide locaties apart te ontwikkelen. Daarom is de projectlocatie in westelijke richting uitgebreid.
Datzelfde geldt voor de locatie van het voormalige Station Veghel; wellicht blijkt de komende tijd dat het inderdaad mogelijk is om dat op de voorgestelde wijze te her ontwikkelen.
We onderzoeken de komende tijd of ook de panden aan de Spoorlaan 23-25 kunnen worden meegenomen in de planvorming en of dat dan integraal of los van elkaar zal plaatsvinden.
Speeltuin en Jeu de boules
Er is inderdaad in 2017 door de gemeente ook naar de locatie-ontwikkeling en de speel-tuin gekeken.
In het integrale ontwerp dat is mei is getoond leek het van meerwaarde om de locatie van de speeltuin ook bij de herontwikkeling te betrekken, maar dan wel met behoud van (ongeveer) het aantal m2.
De komende tijd zullen we kijken hoe we het beste gehoor kunnen geven aan de vele reacties die we hierop hebben ontvangen, in aansluiting ook op de handtekeningenpetitie die de gemeente in ontvangst heeft mogen nemen.
Waarom maar één variant beschouwd?
Tijdens het ontwerpproces zijn meerdere varianten beschouwd. Niet al deze varianten hebben de eindstreep gehaald voor de avond in mei; bij de een bleek parkeren niet goed opgelost, bij de ander stonden de nieuwe woningen te dicht op de bestaande woningen van Ter Eycken, etc. De variant die is getoond en besproken, was – integraal beschouwd – de voorkeursvariant van het team. Daarom hebben we dat laten zien.
Aantal woningen
Het aantal woningen dat is genoemd in de Wabo-aanvraag (de geopende vergunning eind 2023) bedroeg 25. Het aantal woningen was destijds nog slechts een inschatting. Het ontwerp was nog niet ver genoeg gereed.
Die vergunningaanvraag wordt nu overigens niet meer voortgezet.
In de brief die de omwonenden in november 2023 hebben ontvangen, werd geen aantal genoemd. De 40 woningen waar nu sprake van is, is gezamenlijk met het pand van Van Hooft. Op het terrein van de gemeente staan er nu 28 ingetekend.
Hoogte pand Spoorlaan 27
De beoogde bouwhoogte van het pand aan de Spoorlaan bedraagt inderdaad deels drie en deels vier bouwlagen. Dit komt neer op respectievelijk circa 9 en 12m.
Het vigerend bestemmingsplan staat reeds een goot- en nokhoogte toe van 8 resp. 11 m. toe.
De gemeente acht die geringe verhoging niet alleen voorstelbaar, maar ook wenselijk om hier een accent te maken op deze hoek, grenzend aan het Duits Lijntje.
Verkeer en parkeren
Parkeren
De ontwikkeling moet voorzien in voldoende parkeergelegenheden, conform de parkeer-normen uit de parkeernota Meierijstad 2018, passend bij het aantal en typen woningen. Er wordt dus geen parkeerdruk afgewikkeld op de omgeving.
Parkeerweg
De parkeerweg die nu in de schets staat, is voorzien van een knip voor auto’s. Alleen fietsers en voetgangers kunnen via deze weg van de Acacialaan naar de Spoorlaan (en andersom).
Rotonde weer aansluiten
Een aantal mensen stelt voor om de rotonde Populierlaan – De Langedonk / Parallelweg-Zuid (weer) voor auto’s in westelijke richting te verbinden met de Acacialaan. Omwille van verschillende verkeerskundige redenen is dit niet gewenst. Om te beginnen is er geen verkeerskundige noodzaak om een aansluiting te maken vanaf de rotonde richting de Acacialaan voor gemotoriseerd verkeer. De verkeerstoename van het plan kan namelijk (makkelijk) worden opgevangen op het bestaande wegennet.
Ook kan zo’n aansluiting sluipverkeer aantrekken door de nieuwe wijk, wat niet gewenst is.
Tot slot loopt hier een belangrijke fietsroute, waar veel schoolgaande jeugd fietst. Die route willen we zo comfortabel en verkeersveilig mogelijk hebben. Een extra aansluiting voor gemotoriseerd verkeer zou de situatie (oversteek fietsers) dan juist verkeersonveili-ger maken voor fietsers.
Hoe nu verder
Momenteel wordt nog volop doorgewerkt aan een aantal (vervolg-)onderzoeken. En wordt dus gekeken hoe het plan verbeterd kan worden. Het aangepaste plan zullen we weer met de omwonenden van het plangebied delen. In welke vorm we dat doen, wordt de komen-de weken verder uitgewerkt.
Als het nieuwe voorstel bekend is, zal ook worden ingegaan op de vele vragen die zijn gesteld in deze fase van het participatieproces.
De gemeente Meierijstad wil - samen met woningbouwcorporatie Area – de locatie van de voormalige Stadshobbywerkplaats en omgeving ontwikkelen voor woningbouw. Door de ontwerpcombinatie OD205en Copijn is in opdracht van de gemeente een stedenbouw-kundig schetsontwerp gemaakt.
De omwonenden zijn per brief en krant ingelicht over het voornemen om op de planloca-tie woningen te realiseren. Onderdeel van het proces is dat de gemeente in gesprek gaat met omwonenden. De omgevingsdialoog is hier onderdeel van. Op 16 mei 2024 heeft een informatieavond plaatsgevonden. Tijdens deze informatieavond is het plan toegelicht, en konden bezoekers verdiepende vragen stellen. Tijdens deze avond zijn met een digitale tool (mentimeter) de eerste vragen aan de bezoekers gesteld, en antwoorden gegeven en kort besproken (zie bijlage A).
Om belanghebbenden en belangstellenden verder goed te informeren en eenieder de kans te geven om in alle rust een mening te geven over het plan is ook gebruikgemaakt van een online participatietool waarin het plan toegelicht is, meningen gedeeld konden worden en vragen konden worden gesteld. Tussen 16 mei en 3 juni 2024 konden respon-denten de online omgevingsdialoog openen en invullen.
De vragenlijst is beschikbaar geweest voor iedereen. De link heeft in de informatiebrief en op de website van de gemeente Meierijstad gestaan. Ook is de link in de plaatselijke krant verschenen.
In het totaal hebben 76 (verschillende) respondenten de digitale omgevingsdialoog bezocht. Respondenten hadden de mogelijkheid op drie soorten icoontjes op de kaart te plaatsen en te voorzien van een opmerking. Met verplaatsbare icoontjes konden respon-denten de volgende plekken op de kaart aanwijzen: positieve plek, verbeterplek en suggestie. Daarnaast konden respondenten een algemene opmerking achterlaten.
Via de maptionnaire (online-tool) zijn in totaal 176 reacties gegeven:
- Er zijn in totaal 59 positieve plekken aangewezen. Hierbij zijn 56 reacties achtergela-ten. Deze reacties hadden vooral betrekking op de groene opzet van het ontwerp, het toevoegen van woningen in Veghel, plek voor spelen en ontmoeten. Ook dat er iets gaat gebeuren met de bestaande bebouwing wordt als positief punt genoemd.
- Er zijn in totaal 82 verbeterkansen aangewezen. Hierbij zijn 76 reacties achtergelaten die veelal betrekking hadden op de hoogte van de bebouwing, de aantallen woningen, het opsplitsen van het speelterrein en de afwikkeling van het autoverkeer en het aan-tal parkeerplaatsen. Ook zien respondenten een kans in het meenemen van het voormalige gebouw van Theiner.
- Er zijn in totaal 52 suggesties aangewezen. Hierbij zijn 50 reacties achtergelaten. Deze reacties hadden voornamelijk betrekking op punten die reeds genoemd waren bij de positieve- en verbeterpunten, waarbij vooral suggesties voor de verkeersontsluiting en positionering van de woonblokken zijn gedaan.
- 29 respondenten hebben een algemene vraag, opmerking en/of suggestie achtergela-ten. De meeste algemene reacties hadden betrekking op verkeer, bouwhoogte wo-ningen, aantal woningen, woningtypen, speeltuin en Jeu de boules, groen en water, interesse woning of het gelopen proces.
Ook heeft de gemeente een handtekeningenpetitie in ontvangen mogen nemen. Met name het behoud van de speeltuin en jeu de boules baan stonden daarin centraal.
Naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen onderzoekt de gemeente de komende tijd hoe het plan verbeterd kan worden, al is op voorhand duidelijk dat niet iedereen hetzelf-de waardeert of aangepast zou willen zien. Dat is mogelijk met de aangepaste versie ook zo.
Waar denkt u als eerste aan bij de woorde 'modulaire woningen'?
- Compacte woningen op maat
- Systeembouw
- Maken in een fabriek
- Tijdelijk
- Losse gestapelde units
- Mooie woningen van hout, snel te bouwen, uit elkaar te halen woningen
- Verplaatsbare woningen
- Aangepast aan de huidige tijd
- Korte termijn oplossing. Functioneel maar vaak niet mooi.
- In modules gebouwd, geplaatst, herhalend.
- Snelle woningen.
- Repeteerbaar
- Woningen die opgebouwd zijn met modules (standaard eenheden)
- Prefab woningen.
- Containers, woningen die snel te bouwen en af te breken zijn. Brandgevaarlijk, slecht geisoleerd en warm in de zomer. Maar beter dan niks
- Projectwoningen
- Korte bouwtijd
- Tijdelijke bewoning
- Blokkendozen niet mooi en korte termijn oplossing die uiteindelijk duur is
- Modelwoningen. Meerdere huizen onder 1 kap.
- Snel te bouwen
- Korte bouwtijd
- Containers
- Tijdelijke woningen met snelle bouw
Wat spreekt u aan in het plan?
- Veel groen
- Leuk plan
- Veel groen
- Het groene vergroten
- Ruimte
- Het groen
- Niks behalve het groene karakter
- Positie van de woningen, groene omgeving
- Mooi uitzicht
- De ruimtelijke invulling.
- Verbetering van de leefomgeving vermits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan
- Staat te dicht achter onze huizen. Speeltuin te klein.
- De wadi, de plek voor de lagere modulaire woningen en de positie daarvan
- Groen
- Bouwen prima maar niet in de speeltuin
- Veel groen en ruim van opzet
- Niet te dicht tegen de achterliggende straat staan de woningen
- In de kern ziet het er goed uit
- Alleen het groen...
- Groene ruimte
- Groen karakter en natuur
- Hoogte woningen. dat ze dwars staan op Ter Eyken. Speeltuin moet GEEN natte voeten krijgen.
- Aanbod ook voor jonge mensen toegankelijke woningen met voldoen aandacht voor groen
- Niet veel behalve groen
- Groen lijkt mooi maar heeft consequenties voor de wijk
- Wat gebeurd er met de Roemenen
- Blijft de jeu de boule baan?
Zijn er suggegsties of verbeterpunten voor het plan?
- Dat hoge gebouw vind ik veel te hoog voor die omgeving
- Speeltuin behouden, minder woningen
- Terug naar voorstel eerste brief
- Het pand van Theiner en de huisvesting van de Roemenen slopen net als Don Pedro
- Behoud historisch pand horeca, en behoud jeu de bouules baan
- Moestuin of natuur tuin
- Achter bestaande muur eerst groen en dan voetpad
- Behouden van het oude pand op de hoek van de Spoorlaan.
- De speeltuin laten zoals het is. Zorgen voor een goede ontsluitingsweg.
- Speeltuin groter en de huisjes dichter bij elkaar.
- Speeltuin niet in de wadi bouwen.
- Minder huizen en zeker niet vierhoog! Speeltuin niet in tweeen delen
- Niet boven drie bouwlagen
- Aangeven hoe de ontsluiting is zoals het er nu uitziet moet alles via de acacialaan en die is al druk en zeker naar het plan toe erg smal
- mis het verkeercirculatie plan. Wegen worden afgesloten voor autoverkeer. Rotonde populierlaan weer aansluiten op wegennet
- Toegang paden tot Ter Eycjen, liever niet. Om zo de straat Ter Eycken rustig te houden. Het geeft ook nauwelijks tijdbesparing voor nieuwe bewoners
- Ontsluiting bij de rotonde bij het spoor.
- Voetgangers en fietsers niet op 1 pad
- Zoals het voorgespiegeld is aan de wijk. 20 tot 25 woningen, speeltuin behouden/onbebouwd. Het plan geeft 42 woningen aan. Seniorenwoningen, waar iedereen beneden slaapt. parkeren wordt zowat tegen de
- Het vervallen gebouw inderdaad behouden en niet zo'n lelijk flatgebouw
De speeltuin:
Voor alle doelgroepen in de wijk is de speeltuin geschikt; van peuters, kleuters, opgroeiende jeugd, maar ook voor de ouderen. De speeltuin voldoet voor de bewoners in de wijk die er gebruik van maken, maar er komen ook veel gebruikers van buiten de wijk. Het is een ontmoetingsplaats voor jong en oud en er worden door de wijkvereniging activiteiten georganiseerd (koningsdag, jeu de boules competitie, spelletjesmiddag, e.d.) Ook kinderopvang het Kroontje (die binnen de wijk valt) komen in de speeltuin met hun peuters en kleuters. Het spelen heeft hier (al) een prominente plek!
Om bovenstaande reden is samen met de gemeente in 2017 besloten dat de speeltuin in deze vorm behouden zou blijven. Want ook toen waren er al plannen voor de bouw van woningen op de plaats van de stadshobbywerkplaats.
Ook in de brief over de plannen voor de stadshobbywerkplaats voor mogelijke versnelde bouw van modulaire woningen, bleef de speeltuin ongemoeid. De plaats waar gebouwd zou worden was vormgegeven met een stippellijn en bestond uit de ruimte waar de hobbywerkplaats stond en waar de gymzaal stond.
bron Stadskrant Veghel
Daarnaast is het zo dat wanneer een speeltuin voldoet aan de wensen die er gebruik van maken, je geen gemeenschapsgeld hoeft te verkwanselen door er iets anders van te willen maken.
De hoeveelheid woningen:
Nog geen half jaar geleden is aangegeven dat er ongeveer 20 woningen zouden komen (het pand van Van Hooft niet meegerekend). In dit plan komen er nu op hetzelfde stuk 30 woningen. Dat is 50% meer! Daarnaast zouden er op het pand van Van Hooft nog 9 tot 12 woningen komen, dan zit je al op 40 of meer. En dan wordt er genoemd dat het rustige karakter behouden moet blijven!
Tijdens de bijeenkomst werd gesproken over de noodzaak van veel woningen. Wat wij niet ontkennen, maar toen de brief in November 2023 de deur uitging om de aanwonnenden te informeren, was er al deze woningnood. (en al veel langer ook). Toen is er voor gekozen om uit te gaan van ongeveer 20 woningen, wat ook passend in de wijk zou zijn!
Het is dus:
- totaal niet wat er 5,5 maand geleden door de gemeente voorgespiegeld is!
- het is misleidend en niet goed voor de betrouwbaarheid van de gemeente Veghel.
- 40 of meer woningen/huishoudens is veel te veel voor zo'n klein stukje wijk. Je behoudt het rustig karakter van de omgeving niet met zoveel huishoudens, integendeel!
- zoveel huishoudens geeft meer verkeersproblemen
- Met minder woningen ook minder ruimte nodig voor parkeren, waardoor er meer groen behouden blijft.
- 2, 3 en 4 hoog is niet passend in de wijk. wat zijn de welstandseisen? (en mogen de aanwonenden ook hun wensen uiten?)
De soort woningen:
Er is door de gemeente een mooi filmpje de wereld in gebracht over modulaire woningen, waarin leuke kleine woningen worden getoond met een klein tuintje op de begane grond. Het plan is, 2 woningen op elkaar, dicht naast elkaar. En dan heb we het nog niet eens over het pand Van Hooft, wat 3 en 4 hoog is. Wij begrijpen ook van dhr. Van Hooft (waar we op 16 mei mee spraken) dat hij deze wens helemaal niet geuit heeft! Kortom van dat mooie filmpje blijft niets over in het plan. Het zou dus mooi zijn als niet alleen de woningen die bedacht zijn voor Ter Eycken aansluiten bij het karakter van de bestaande bebouwing, maar ook dat de andere woningen daarbij aansluiten.
Ook dit is:
- niet wat de gemeente voorgespiegeld heeft.
- het is misleidend en niet goed voor de betrouwbaarheid van de gemeente Veghel.
- niet passend in de wijk. Wat zijn de welstandseisen? (En mogen de aanwonenden ook hun wensen uiten?)
Het verkeer:
De Acacialaan en de Spoorlaan zijn al overbelaste straten, waarvan het in de Acacialaan ook voor onveilige situaties zorgt. Hiervan is ook al verschillende keren melding gemaakt bij de gemeente. Als er dan, zoals in het plan bedacht ook nog een deel van de Parallelweg-zuid afgesloten gaat worden voor auto's, komt werkelijk alles neer op de bovengenoemde straten. Wanneer er 40 of meer huishoudens zouden komen, wordt dat er niet beter op.
Met minder huishoudens wordt het verkeersprobleem minder groot.
Evt zou de Acacialaan aan het einde afgesloten kunnen worden (net als de ventweg van de Populierenlaan bij de rotonde). Als de Parallelweg-zuid een doodlopende straat wordt tot aan het pand van Van Hooft, enkel vnuit de rotonde te bereiken zou dat een mogelijke oplossing zijn. De parkeerplaatsen zouden dan uiteraard ook aan deze doodlopende weg komen.
Parkeren:
Aan de Ter Eycken staan seniorenwoningen. Die hebben de slaapkamer beneden! Nu zijn de parkeerplaatsen tegen de tuinen van deze woningen bedacht. Dit is slechts enkele meters van slaapkamers vandaan, wat onherroepelijk geluidsoverlast gaat geven. Deze geluidsoverlast is er natuurlijk ook wanneer je in je tuin zit. En dan is er nog de stank van de uitlaatgassen bij het starten en inparkeren. Er is hier totaal geen rekening gehouden met de aanwonenden. Dus graag de parkeerplaatsen op een andere plaats bedenken!
Het groen:
Groen is mooi, heel mooi, maar niet ten koste van zoveel. De kracht van het groen rondom het Duits lijntje is een feit, dit hoeft niet versterkt te worden. Het groen wordt door de hoeveelheid parkeerplaatsen enkel kleiner! Behoud zoveel mogelijk groen!!
Er werd benoemd wat voor mooi uitzicht het is. Voor de nieuwe bewoners misschien wel, maar voor de huidige aanwonenden wordt het vrije uitzicht, voor een groot deel, ontnomen met dit plan. Met minder woningen, naast elkaar en niet op elkaar, blijft er meer vrij uitzicht voor de direct aanwonenden behouden! Er zijn dan minder parkeerplaatsen nodig, en blijft er meer groen over. De nieuwe bewoners hebben dan alsnog uitzicht op het groen.
Het plan
Tijdens de bijeenkomst is er 1 plan getoond. Nu hoorde we op de bijeenkomst dat er in oorsprong 6 plannen waren. Hiervan heeft de gemeente er 1 gekozen, zonder enige inspraak van de omwonende. Hoe kan er dan gespoken worden dat de omwonende inspraak hebben.
Waarom niet samen met de bewoners gekeken naar de 6 plannen en met elkaar tot een plan komen wat recht doet aan de wijk, zijn inwoners en de direct omwonenden en aanwonenden? Dit kan nog steeds!
Al met al is het een mooi plaatje en een mooi praatje wat gehouden werd, maar het plan doet op geen enkel punt recht aan de wijk, de omwonenden en de aanwonenden. Jammer!
Jammer ook dat Maptionnaire een omgevingsdialoog genoemd wordt. met elkaar in gesprek gaan is wat een dialoog inhoudt. Dat is dan ook wat we graag willen, over andere mogelijkheden.
Er is zeker iets moois te bedenken voor ongeveer 20 huishoudens op de plaats (buiten de speeltuin) die ervoor gereserveerd is. Ook m.b.t. het verkeer en parkeerplaatsen, daar zijn we van overtuigd.
Graag willen we in gesprek over andere opties!
Op 5 juni 2024 hebben drie omwonenden een handtekeningenpetitie aan de gemeente aangeboden. Deze is door 297 mensen ondertekend.
Handtekeningen actie Wijk "De Koolenkampen".
Naar aanleiding van de informatie avond woningbouw (bouw van circa 40 woningen), locatie voormalige stadshobbywerkplaats en speeltuin Acacialaan, willen wij u het volgende vragen.
De bouw van deze woningen zullen wij niet tegen kunnen houden, maar we gaan ons wel inzetten om de speeltuin en de jeu de boules banen te behouden. Deze plek wordt elke dag volop benut door kinderen voor zorgeloos speelplezier. Het is ook een ontmoetingsplaats voor velen uit de buurt en omstreken. De jeu de boules banen worden diverse keren per week gebruikt. Wij als wijkvereniging hebben daar onze activiteiten, bv koningsdag etc. Het wijkgebouw in de stadshobbywerkplaats is ons al afgenomen en nu ook het speelgebeuren afnemen is voor ons een soort van einde van wat wij nog te bieden hebben.
De gehele situatie van de bouw van deze woningen zal ook qua verkeerssituatie meer belasting geven. Vooral omdat de doorgang Parallelweg Zuid een fietsroute gaat worden. Ook dit baart ons zorgen qua veiligheid en geluidsoverlast in onze buurt.
Daarom starten wij een Handtekeningenactie.
We willen zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen, zodat we die met veel personen/kinderen kunnen overdragen aan de gemeente, onder het motto;
Blijf van onze speeltuin en jeu de boules baan af!
Bestuur wijk "De Koolenkampen".