Onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO)

Hebt u een vraag over het regelen van zorg? Hebt u een moeilijke brief gekregen en wilt u dat er iemand met u meekijkt? Vindt u het fijn als er iemand met u meegaat naar een gesprek, bijvoorbeeld met de gemeente? Dan kunt u de hulp inschakelen van een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO).

Gratis, deskundig en onafhankelijk

Een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO) geeft informatie, advies en ondersteuning bij vragen waar u tegenaan loopt. Of u nu vragen hebt over zorg, geldzaken, wonen, werk of iets wat er speelt in uw gezin: een OCO kan u erbij helpen. De hulp van een OCO is gratis, deskundig en onafhankelijk. Onafhankelijk betekent dat de OCO niet is verbonden aan de gemeente of aan een zorgorganisatie. De OCO is er echt voor u. Ook als u zorg en ondersteuning krijgt of een mantelzorger bent.

Wat kan een OCO voor u doen?

  • Uw vraag met u bespreken, samen alles op een rijtje zetten;
  • Meegaan naar gesprekken met bijvoorbeeld gemeente, zorgaanbieder of zorgkantoor;
  • Helpen bij het stellen van vragen;
  • Informatie geven over de weg naar hulp, zorg en hulpmiddelen;
  • Helpen bij het maken van uw eigen keuzes;
  • Meedenken en zoeken naar mogelijkheden;
  • Helpen bij het doen van een aanvraag;
  • Helpen als u het niet eens bent met een beslissing of ontevreden bent over de zorg die u krijgt.

Neem contact op met een onafhankelijk cliëntondersteuner

U kunt zelf rechtstreeks contact opnemen met een van de organisaties die onafhankelijke cliëntondersteuning bieden in Meierijstad. Vindt u het fijn als iemand helpt bij het vinden van een passende OCO? Neem dan gerust contact op. Bel naar 140413 en kies in het keuzemenu voor optie 1.